Kan ik nog studeren nadat de studiefinanciering word afgeschaft?

Hoi, ik ga binnenkort MBO 4 doen.
Ik heb gehoord dat de studiefinanciering word afgeschaft, ik heb niet zulke rijke ouders en ik ben bang dat ik niet zal kunnen studeren.
Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Studiefinanciering: Gift of lening?
Doe je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2, dan is je studiefinanciering een gift. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug.

Volg je een mbo-opleiding op niveau 3 of 4? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs. Haal je je diploma, dan wordt het een gift. Als je je diploma niet haalt, moet je alles (behalve de eerste 12 maanden aanvullende beurs) terugbetalen. Ook je studentenreisproduct valt onder de regels van de prestatiebeurs.

De studiefinanciering word niet afgeschaft. Je kunt gewoon gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je mbo 3 of 4 diploma toch in 10 jaar halen? Het is niet zo; geen diploma gehaald = terug betalen. Je mag er wel een aantal keer over doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De studiefinanciering wordt WEL afgeschaft, alleen niet voor het MBO en geldt dan nog pas vanaf het studiejaar 2014/2015: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/nieuw-stelsel-studiefinanciering
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Ytje Ja dat klopt. Als je binnen 10 jaar geen diploma haalt moet je terug betalen. MAAR: als je besluit te stoppen met school, terwijl je geen diploma hebt gehaald, moet je na 2 jaar al beginnen met terug betalen. Dat is bij mij het geval. Officieel moet ik in 2015 een diploma hebben, zodat mijn prestatiebeurs een gift word. Maar ik ben in 2011 gestopt met school, ik moet nu al beginnen met terug betalen. Als ik nu weer begin met school, word het terugbetalen gestopt, tijdens het volgen van een studie hoef je niet te betalen. Haal ik dan een diploma voor 2015 word de prestatiebeurs een gift. Ik weet niet of ik dan het geld wat ik nu al betaald heb, terug krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankje voor je uitleg ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, het is dus zo dat als je wél je diploma haalt (ga ik zeker van uit)
dat je dan niks terug hoeft te betalen omdat het dan een gift is?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Juist, MBO3/4 of HBO moet je een diploma halen binnen 10 jaar, dan hoef je de prestatiebeurs en eventueel aanvullende beurs NIET terug te betalen. Bij MBO2 is de beurs meteen al een gift, en die hoef je nooit terug te betalen. Alles wat je extra erbij leent, moet je wel terug betalen, altijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is sowieso geen sprake geweest van volledig afschaffen, maar van deels omzetten naar een leenstelsel. Ook in dat geval kan ook iemand met arme ouders wel gaan studeren, door een studielening te nemen en te zorgen dat hij z'n opleiding haalt, en als hij eenmaal een baan heeft de lening terug te betalen. Natuurlijk is het dan een grote investering, maar wel een die zich uitbetaalt, met een diploma verdien je zoveel meer dan zonder, dat die lening afbetalen wel te doen is. @HeerVoldemort:
Dat is vreemd, waarom is dat?
Als je nog genoeg tijd hebt om opnieuw te beginnen met studeren en dan nog binnen de termijn een diploma kan halen, weet men toch nog helemaal niet óf je wel terug hoeft te betalen?
Ik kan het me wel voorstellen als je zo kort voordat je uiterlijk je diploma moet halen stopt dat het niet meer mogelijk is om binnen de termijn een diploma te halen, maar anders kan men toch niet weten of je terug moet betalen of niet (als je bijvoorbeeld stufi krijgt en na 3 jaar stopt met studeren, dan heb je na die 2 jaar die jij noemt nog 5 jaar de tijd, dus dan kan je daarna nog een jaar wachten en dan opnieuw beginnen met studeren en alsnog op tijd zijn)? Ik herken het zelf overigens niet. Ik ben zelf ook ooit met een studie gestopt en ben pas na iets meer dan 3 jaar weer opnieuw begonnen aan een studie, en ik hoefde in die tussentijd niks terug te betalen. Of is het een redelijk nieuwe regel?
De studiefinanciering wordt in 2014 geloof ik omgezet naar een studielening.
Nu krijg je studiefinanciering dat omgezet wordt als gift als je een diploma haalt. Straks wordt dat niet gedaan en moet je dat bedrag terug betalen.

vb: Laten we zeggen dat je aanvullende inwonende beurs hebt voor mbo. Dat is gelijk aan €380. Je opleiding duurt 4 jaar. Dus 48 (maanden) *380= €18240.. Ga je voor 2014 beginnen dan wordt dat bedrag omgezet als je een diploma haalt van een opleiding van 4 jaar. Studeer je in 2014 of erna dan moet je dat bedrag terugbetalen in 15 a 20 jaar(Dat is de norm nu)

Natuurlijk is het altijd slimmer om de duo zelf te mailen of te bellen over zulke vragen.