Is de heer Pieter van Vollenhoven gerechtigd de titel van professor te gebruiken?

Nog steeds wordt hij aangeduid als prof mr van Vollenhoven. Even afgezien van het feit dat het gebruik van academische titels als mr, drs of ir in het "privéleven" tegenwoordig niet meer kies gevonden wordt, vraag ik me of of hij gerechtigd is de titel professor te dragen. Ik heb altijd begrepen dat een gewoon hoogleraar zijn titel behoudt na pensionering, maar dat een buitengewoon hoogleraar zijn professor titel alleen mag gebruiken zolang hij echt als buitengewoon hoogleraar actief is. Ik heb begrepen dat de heer van Vollenhoven buitengewoon hoogleraar was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Professor is GEEN titel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want? http://nl.wikipedia.org/wiki/Titulatuur_in_het_Nederlands_hoger_onderwijs#Aanduidingstitels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt wellicht dat het geen graad is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is het gebruik van academische titels als mr, drs of ir in het "privéleven" tegenwoordig niet meer kies?
Pieter van Vollenhove noemt zichtzelf toch geen prof. ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje vreemde opmerking dat het gebruik van academische titels in het privéleven niet meer kies zou zijn.

Antwoorden (2)

Een buitengewoon hoogleraar of bijzonder hoogleraar verliest tien jaar na afloop van zijn of haar (meest tijdelijke) aanstelling deze rechten, en noemt zich gewoonlijk na die tijd niet langer professor. Als een hoogleraar met emeritaat ('pensioen') is, mag hij de functieaanduiding prof. blijven gebruiken, maar hij heeft tevens het recht gekregen om het bijvoeglijk naamwoord emeritus (Latijn voor 'uitgediend') aan zijn functietitel toe te voegen.

Pieter van Vollenhoven is per 1 oktober 2005 praktijkhoogleraar geworden in risicomanagement (met een specialisme voor de rol van onafhankelijk beleidsonderzoek) aan de Universiteit Twente. Op 28 april 2006 sprak hij zijn oratie uit waarin hij pleitte voor de instelling van een minister voor veiligheid. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_van_Vollenhoven#Functies

Hij is dus nog gewoon hoogleraar en voor het geval hij dat niet is heeft hij nog 10 jaar. De verschillende vormen van hoogleraarschap heeft geen gevolgen voor die professoraanduiding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogleraar#Soorten_hoogleraren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een praktijkhoogleraar, en dat is wat hij is, mag niet de titel professor voeren.
De titel die hij wel mag voeren is lector academiae. Dat is doorvoeren universiteit Twente bepaald bij de invoering van het type praktijkhoogleraar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eens met de eerste alinea. Er is wel een verschil met de gewoon hoogleraar, dat is iemand die het hoogleraarschap als hoofdberoep heeft. Zijn of haar leerstoel wordt betaald door de universiteit.
Bijzonder of buitengewoon hoogleraar: baan wordt door een andere instelling dan de universiteit gefinancierd. Is meestal een nevenfunctie, ook een tijdelijke. Betreffende persoon noemt zich 10 jaar na afloop van de functie geen professor.
En wat is een praktijkhoogleraar? Lijkt me een contradictio in terminis. Ruth
Prof. is geen beschermende titel dus iedereen kan zich zo noemen en hij mag zich dus zo noemen.