School laat de tafel van de aula betalen, kan dat?

Mijn vriendin (17) heeft weekje terug op een houten tafel in de aula wat zitten krassen. Hier zaten al heel veel krasjes op.. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat zij het dan erger moet maken.. Maar de school heeft nu een offerte laten zien van bijna 300 euro voor het reparatie van de tafel.. İs mijn vriendin dan verplicht om dit te betalen..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me wel, het zijn de spullen van een ander. Zoek het anders even na in het schoolregelement.
Rieneke1
11 jaar geleden
heeft de school haar gevraagd dit te betalen?
of hebben ze haar de offerte laten zien om haar bewust te maken van de gevolgen van dit gedrag?
het hele bedrag zou niet fair zijn, een gedeelte wel.
krassen is ok, maar doe het in je eigen spullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg: Betalen moet ze! Zoeits doe je niet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben ooit door een tafel gezakt op de middelbare. Volgens de school moest ik dit vergoeden (ik had het ook opzettelijk gedaan, ik wist dat die tafels er slecht tegen konden, en ben er met een sprong op gaan zitten) we kregen een rekening van 63 gulden weet ik nog. Mijn moeder (kan soms best een kreng zijn) heeft school gebeld, en gezegd dat ze dit niet ging betalen. Als de school er voor koos om ondeugdelijke tafels te kopen, ging zij daar niet voor opdraaien.
Ik was ook nog nooit door de keukentafel gezakt, en die kostte aanzienlijk meer dan 63 gulden. School heeft niks meer van zich laten horen. Ik zeg niet dat dit goed is hoor, en ik heb wel op mijn lazer gehad van ma, ook omdat ik niet stopte met lachen toen ik vertelde hoe ik erdoor gezakt was. Maar zelfs nu moet ik er nog om lachen...hoewel het eigenlijk niet kan. Ik denk overigens dat de ouders van je vriendin wel WA verzekerd zijn. Vaak keert een WA verzekering toch uit bij schade veroorzaakt door kinderen uit het gezin, moedwillig of niet. Mijn nichtje heeft ooit eens een steen door een ruit gekinkeld, dit werd door de WA verzekering betaald.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
wees blij, op deze manier krijgt je vriendin bijles in acceptabel gedrag

Antwoorden (4)

De krassen die er al op zitten komen wellicht door normaal gebruik. He vriendin heeft moedwillig andermans eigendom beschadigd. Daar krijgt ze straf voor, en terecht.
Je kunt je afvragen hoe lang zo'n tafel bij normaal gebruik mee gaat. Net als bij auto's de dagwaarde laten bepalen, maar het gaat om een tafel en niet een auto.
Kleine krasjes erop is normaal gebruik. Het moedwillig vernielen door je vriendin kan, terecht, op haar verhaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou eventueel op het leelingenstatuut kijken van de desbetreffende school. mocht het erin staan dat leerlingen daar aansprakelijk voor gesteld kunnen worden dat moet je vriendin het geld inderdaad wel betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja

Uw vriendin heeft een onrechtmatige daad begaan en wordt daar op aangesproken, en geloof me, €300.00 voor het repareren van het gehele tafelblad is een schijntje dus wordt ze echt niet voor het volledige bedrag aangesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb op verschillende scholensites gekeken over het schadereglement. Op al die sites stond dat schade die opzettelijk en moedwillig is toegebracht door leerlingen, of het nu aan persoonlijke bezittingen is van een andere leerling of het gebouw of meubilair van de school, de leerling is dan toch echt overal degene die de schade zelf zal moeten betalen, desnoods draaien de ouders hiervoor op.