Ik zit nu op de middelbare school. En ik heb een vraag: is er een universiteit die mij de richting C&M laat studeren en psychiater word?

Of dokter of iets in die richting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, die is er niet. Een psychiater is een arts en voor geneeskunde heb je niet genoeg aan C&M maar moet je VWO hebben gedaan en dan wel:
Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A of B aangevuld met natuurkunde
Profiel Natuur en Techniek met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, aangevuld met biologie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OH GOD WHYYYY... :( Maar kan ik niet nu C&M kiezen en als ik psycholoog bijv. word daarna nog zo'n 6 jaar voor psychiater studeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger kon je ook geneeskunde studeren na een jaar HBO (propedeuse) maar ook die weg is gedicht. Je kunt er wel naar toe maar niet zonder die vakken op VWO niveau gedaan te hebben (bijv via de LOI). Je zult dus altijd Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Biologie op VWO niveau moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel psychologie studeren met dat profiel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enne waarom? Omdat je die vakken gewoon nodig hebt om die studie goed af te ronden. Een psycholoog is geen arts en die studie kun je inderdaad doen met een ander profiel maar dan is het nog niet zo dat je daarna alsnog geneeskunde kan studeren. Je mist nog steeds die vier vakken op het VWO niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik psycholoog ben kan ik geen psychiater worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja en reken maar op een kleine 10 jaar om geneeskunde te doen en je te specialiseren tot psychiater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor maar dan moet je eerst die vier vakken op VWO niveau hebben gehaald. Daarvoor hoef je niet eens de hele psychologiestudie te hebben afgerond: alleen het eerste jaar halen is al voldoende (plus dus die vier vakken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OMG oké, maar ik snap 't.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen psychiaters en psychologen zit veel verschil, als psychiater mag je bijvoorbeeld medicijnen verstekken waar je dus vakken als biologie etc. voor nodig hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja oké dat snap ik wel .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar zal ik nu N&G kiezen en verder gaan met geneeskunde of nu C&M kiezen en dan later 10 jaar voor geneeskunde studeren? wat is handiger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb overigens dezelfde teleurstelling gehad, ik wilde altijd dierenarts worden maar ik heb een EM profiel moeten kiezen. Achteraf zal je minder balen als je ziet hoeveel er nog overblijft aan studies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmmhmmm oké. Maar ik zie het nog wel, want ik moet pas rond januari mijn profiel kiezen. Maar dit is echt moeilijk hoor want ik wil echt supergraag C&M kiezen, maar voor de beroepen van de richting N&G verdien je VEEL meer geld dus ja.. en ik stress echt hier om.. :((((((
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet echt niet naar het geld kijken! Een studie waar je tien jaar lang over doet, levert ook tien jaar bijna niks op qua geld. Je moet nu de vakken kiezen waar je goed in bent (school helpt je hier ook bij) en dan alles op je af laten komen. Rond de 5e 6e wordt er genoeg aandacht geschonken aan studies en dan vind je ongetwijfeld iets leuks! Je kunt trouwens ook EM kiezen want met economie in je pakket kun je ook veel kiezen later
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, dank u wel voor u reactie en advies, maar nee dank u, ik geen geen EM kiezen, want ik ben echt slecht in economie .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij doe je nu nog HAVO en heb je al moeite met de NG vakken. Misschien zeggen ze wel dat je die niet eens mag kiezen. Verder sluit ik me aan bij de gast: kijk toch niet zo naar dat geld zeg! Vergelijk het eens met een bijstandsinkomen of een modaalinkomen van 1800 euro in de maand!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik doe de havo. Ik ben wel goed in biologie en wiskunde, maar niet in natuur&scheikunde. Maar dank u wel voor uw advies, ik ga niet meer zo naar dat geld kijken. Maar ik wil jullie allemaal echt bedanken voor jullie advies, zonder jullie kon ik geen keuze maken. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee headless dat ligt aan je school: Deze vakken zijn verplicht in het profiel Natuur en Gezondheid. Wiskunde A (mag op de meeste scholen vervangen worden door Wiskunde B. Vraag dit na bij je decaan.)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Muzhi, naar het geld moet je inderdaad niet kijken. Doe wat je het leukste lijkt. Tenminste dat is mijn mening hoor :-) Veel geld is natuurlijk altijd fijn, maar als je daarvoor een tijd iets moet doen wat je eigenlijk niet zo leuk vind...kan ik je niet aanraden.