Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een (geschiedenis)leraar op de middelbare school oorlogsfilms laten zien?

11 jaar geleden
1.5K
Antoni
11 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb op mijn middelbare school ooit de film "Im Westen nichts Neues" gezien, over Duitse soldaten die in de Eerste Wereldoorlog naar de loopgraven werden gestuurd en daar langzaam maar zeker beseften hoe zinloos de oorlog was. http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_het_westelijk_front_geen_nieuws
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het films zijn die oorlog verheerlijken of die maar een kant van het verhaal belichten, lijkt er me wel wat op aan te merken. Anders: ja natuurlijk!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ooit de 3 musketiers gekeken tijdens onze geschiedenisles op de middelbare ;-) en daarna moesten we een verslag schrijven over Lodewijk de 13e en kardinaal Richelieu. (en dit moesten we niet kopieren uit de film, wie dat toch deed werd snel betrapt uiteraard)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja. Met name documentaires zijn zeer leerzame films. Alleen een speelfilm lijkt mij ongeschikt om in lestijd af te spelen, dat zou op een klassenavond kunnen gebeuren.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag dat. Een leraar mag in principe alles gebruiken wat hij nodig heeft om iets duidelijk te maken tenzij er dingen tegen de wet zijn*. Ik denk wel dat het verstandig is als hij de leeftijdskeuring van de film passend houd voor de doelgroep.
Hij mag niet Mein Kampf kopiëren en uitdelen, bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 54 seconden:
Bij "Hij gan niet" had een sterretje moeten staan. Dat was bedoeld als voorbeeld van wat niet mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
gan=mag (ik ben moe)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag als ze er wat van kunnen leren zeker.
Maar ik denk dat je wel naar de leeftijd van de film en kinderen moet kijken.
Niet dat je een 18+ film laat zien aan kinderen van 14-16.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding