Kan je na mbo 1 gewoon doorstuderen tot bv mbo4 ?

Ik had namelijk Vmbo-kader richting Multimedia & Cultuurmaar vond de school niet leuk. Dus kwam leerplicht aan met het idee om mij naar MBO 1 te sturen met richting ICT. Ik word pas in Januari 16 dus dan pas kan ik naar MBO 1. Het idee zelf leek me best oke, want ik hoorde van de Leerplicht dat ik daarna gewoon naar MBO 2 etc kon. Maar is dat wel zo?
Ik bedoel niemand kan me dan helpen als het niet zo is.
Of is het misschien mogelijk om MBO1 en MBO 2 tegelijk doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het kan wel maar dan doe je dit waarschijnlijk via het leerlingwezen. Of te wel 1 dag in de week naar school en de rest werken.
In mijn tijd was dit namelijk wel het geval. Je krijgt verschillende modules die je moet maken op school en ook praktijk toetsen die je voldoende moet hebben. Meestal duurt de opleiding of het niveau 2 jaar maar wanneer je sneller ben kan je ook al halverwege het 2de jaar met een hoger niveau beginnen. Dus wanneer je echt wil is het best mogelijk om MBO1 en 2 tegelijk te doen. Maar dat vergt wel een flinke doorzettingsvermogen. Bij niveau 4 zal je waarschijnlijk 2 avonden in de week naar school moeten maar tegen die tijd zal ook vast al wel een vaste baan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je geen 18 bent en geen mbo2 diploma hebt of havodiploma moet je naar school.

Op zich vind ik mbo1 wel een heel erg laag niveau, na basis kun je al naar een mbo2 niveau en je hebt na een mbo1 nog geen startkwalificatie (daarmee heb je kans op een baan). Als jij een kaderdiploma hebt kun je zeker instromen naar een mbo3 niveau in de ICT en daarmee sla je heel wat jaren over.

Je kunt wel na mbo1 naar een mbo2 en daarna naar een mbo3 en daarna naar een mbo4 opleiding maar het kost heel wat tijd.

Mbo1 en 2 tegelijk: of dat kan ligt aan de opleiding, of ze dat wel aanbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet je in deze ongelijk geven, aangezien kids vanaf 12 zelf mogen kiezen en ouders hier niet over aangeschreven worden (waardoor er geen indekking is op een niveau lager, dit is mij medegedeelt door de leerplichtambtenaar), dan kan het gebeuren dat men zakt voor VMBO 2/3/4 is men verplicht om op MBO 1 te starten, er is geen andere weg. Dit is uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar geef je mij nu precies ongelijk in? Ik snap er geen bal van.
Ik weet alleen dat dit bij het Rijn Ijssel College in Arnhem niet mogelijk is om MBO niveau 1 en 2 tegelijk te doen, daar zijn de examenregels veranderd. Succes!