Als er tijdens een ALV van een oudervereniging een coup wordt gepleegd door een groepje ouders zonder dat de ALV is begonnen, is de ALV dan geldig?

Kun je zomaar zonder dat je van tevoren een motie van wantrouwen op de agenda laat zetten een oudervereniging buiten spel zetten zonder dat de agenda van de ALV wordt gevolgd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrEinstein
11 jaar geleden
wat bedoel je met "buiten spel zetten" ? De mensen zijn toch zelf ook lid van die oudervereniging ? Bedoel je dat ze het bestuur willen afzetten ?

Antwoorden (1)

Neen.

De ALV begint pas op het moment dat de voorzitter de vergadering opent, wordt er tijdens de vergadering van de agenda afgeweken en laat dat het bestuur toe is er geen probleem.

De coup heeft dus geen rechtsgeldigheid zoals jij hem beschrijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Bij de opening kan de agenda door de leden worden aangepast of onderwerpen worden toegevoegd daar heeft het bestuur zich aan te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar dat is geen afwijken van de agenda, daarbij moet het aan een aantal voorwaarde voldoen.
ronron1212
11 jaar geleden
Bij de vaststelling van de agenda kunnen de leden wijzingen of toevoeging doen verder geen voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk dan is in de statuten. Er kan niet zomaar wijzigingen doorgevoerd worden.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik heb het over de aanvang van de vergadering en nergens anders over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet waar je het over hebt. Echter in de statuten is een termijn opgenomen waarin wijzigingen van de agenda voor aanvang van de vergadering bekend moeten zijn bij het bestuur. Een volgende voorwaarde kan zijn dat er een bepaald aantal handtekeningen benodigd zijn voor het indienen van een agendapunt. En als er een agenda wijziging plaats vindt dient de het agendapunt door het bestuur in de agenda ingevoegd dienen te worden en niet door een lid of leden op een tijdstip dat zij goedvinden aan te vangen, er bestaat zoiets als een vergaderschema, de notulen van de voorgaande vergadering dienen namelijk direct na opening van de vergadering goedgekeurd te worden alvorens er een nieuw agendapunt aangesneden kan worden.
ronron1212
11 jaar geleden
agenda punt 2 is vaststelling van de agenda daar kan nog worden gewijzigd of toegevoegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Theobn over de statuten en de handtekening is het beste antwoord