Wat is de HZC-Lijn?

Voor aardrijkskunde moet ik de HZC-Lijn kennen, (haarlem-zwolle-coevoerden) maar waar staat deze lijn voor? Voor welke grens staat het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben benieuwd waar de term vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb echt GEEN idee, is het iets fysisch geografisch, zou het de ijsuitbreiding tijdens het Elsterien kunnen zijn? Maar die weten we helemaal niet zo nauwkeurig, er is bijna niets teruggevonden....

Antwoorden (1)

Het is de zuidelijke grens van de ijsbedekking tijdens het midden-pleistoceen (781000 tot 126000 jaar geleden). Er was destijds sprake van meerdere ijstijden en tussenliggende interglacialen (warmere periodes tussen ijstijden in).

De lijn Haarlem-Zwolle-Coevorden vind je als volgt: neem een kaart van Nederland, kras Flevoland (behalve Urk en Schokland) door en plak de afsluitdijk af. Trek met een lineaal een lijn van Haarlem naar Zwolle en vervolgens naar Coevorden. Tot hier kwam het ijs in het midden-pleistoceen.

Opvallend is dat direct ten zuiden van deze lijn veel heuvelruggen met zandgrond liggen zoals de Sallandse heuvelrug, de Utrechtse heuvelrug en de Veluwe. Deze zijn mede gevormd doordat het ijs zand voor zich uitgeschoven heeft over het land.

De herkomst van de term HZC-lijn is mij onduidelijk. Het lijkt erop dat deze bedacht is door de samenstellers van Wereldwijs (methode voor Aardrijkskunde), want ik kan de term eigenlijk nergens terug vinden behalve in middelbareschoolliteratuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik dacht ook dat deze lijn iets te maken had met de ijstijden, maar kon er op Internet geen duidelijk bewijs voor vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt doordat zoeken op HZC-lijn bijna niets relevants oplevert. Dat komt weer doordat dit geen algemeen gebruikte term is.
Antoni
11 jaar geleden
Nee, het lukte mij gewoon niet om een duidelijke kaart te vinden, waarop de grens van de ijsvlakten in Nederland in de IJstijd te zien is. Ik had graag een antwoord willen geven met zo'n kaart erbij. Ik kon me herinneren van mijn school dat de grens van die ijsvlakten ongeveer op de lijn Haarlem-Zwolle-Coevorden was. Overigens heb je wel gelijk, dat "HZC-lijn", "HZC" en "Haarlem-Zwolle-Coevorden" weinig relevante zoekresultaten opleveren.