Met welk profiel heb je de meeste kans van slagen (mogelijkheden). Economie & Maatschappij of Natuur & Gezondheid?

Met welk profiel heb je in principe de meeste kans van slagen? Dus dat je uiteindelijk een goed beroep zal vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

De meeste kans van slagen heb je als jij vakken kiest die bij jouw talenten passen. Dan ben je gemotiveerd om daarvoor te leren, en je krijgt uiteindelijk een beroep waar jij in thuishoort. Dat is belangrijker dan vakken te kiezen die betere mogelijkheden op de arbeidsmarkt scheppen. Want werk doen wat je helemaal niet leuk vindt, dat is voor de meeste mensen toch niet tot hun pensioen vol te houden. Plezier hebben in je werk is belangrijker dan veel verdienen of hoog aanzien te krijgen. Iedereen heeft een eigen voor hem of haar geschikte taak in de samenleving. Doe waar je goed in bent, dat geeft het aangenaamste leven!
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt compleet aan de vervolgopleidingen. Pas vanuit de vervolgopleidingen zijn beroepen op die manier afgebakend dat er nog maar een paar beroepen over zijn waar jij helemaal in gespecialiseerd bent.

Op de middelbare school moet je niet kijken naar wat voor profiel de meeste kans van slagen heeft qua mogelijkheden, maar welke kant jij uit wilt, wat jij het liefste wilt. In de loop van de bovenbouw word je begeleid in je studiekeuze. Maar ook daar is eigen wil ook heel belangrijk, want als je puur een beroep gaat doen waar veel vraag naar is, maar totaal niks aan is, dan zit jij tot aan je pensioen met deze rotbaan, als je niet snel een andere baan zoekt althans.

Je kunt wel een beetje zien welke mogelijkheden niet kunnen. Zo is de kans vrijwel nihil dat je profvoetballer wordt bij een landelijk elftal, ook al is het een droom die je vanaf jongs af aan al hebt, heel veel jongetjes hebben die droom, maar worden dat uiteindelijk niet.

Kies verstandig en kies wat je leuk vindt, als je je ervoor inzet en goede resultaten behaalt in je middelbare schoolcarrière en daarna, dan is de kans groter dat je later een goede baan zult vinden, succes met je keuze :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt geheel aan je eigen capaciteiten en interesses. Als je niet goed bent in het profiel en de bijbehorende vakken heb je weinig kans van slagen zelfs als je je vooropleiding haalt.

Maar desalniettemin is er meer vraag naar mensen in de zorg en dus gezondheid door de vergrijzing van Nederland. We hebben meer oude mensen die verzorgd moeten worden bijvoorbeeld en daarom heeft een kennis van mij een geheel betaalde opleiding aangeboden gekregen die kans heeft ze genomen.

Dit is slechts één voorbeeld maar in zijn algemeenheid is er veel meer vraag naar mensen die het profiel N&G met bijbehorende vervolgopleiding dan naar mensen in de economie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel hangt natuurlijk van jou af, waar jouw talenten liggen en wat je leuk vindt. Maar als je in principe ieder profiel kunt doen en je hebt echt nog geen flauw idee wat je wilt, dan houdt N&G van die twee profielen de meeste mogelijkheden voor vervolgstudies open. Na zo'n X&M-profiel heb je voor veel vervolgopleidingen te weinig wiskunde gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder profiel heeft mogelijkheden, met de economie gaat het momenteel niet erg lekker, maar misschien is dat dan al weer over (7 vette jaren, 7 magere jaren?). Economie heeft niet alleen met banken te maken, maar je kunt bijvoorbeeld ook adviseur worden van een bedrijf, die hebben de meeste bedrijven toch wel nodig.
Natuur en gezondheid is belangrijk, ook in de crisis. Mensen zullen echt wel naar de dokter gaan als ze ziek zijn. Plastische chirurgie zal wél een van de eerste dingen zijn waarop mensen bezuinigen. Voor wetenschappers is het wat moeilijker overleven in tijden van crisis, maar mensen hunkeren van nature naar kennis :).

Conclusie:
Beide sectoren hebben kansen zat, volg je hart en doe wat je graag wilt doen, als jij op een sollicitatiegesprek laat zien dat dit het beroep is dat jij het liefst wil, dan weet ik bijna zeker dat je een baan hebt!

Succes met het maken van je keuze!!!

PS. Op internet vindt je een heleboel tests. Doe er een paar en kijk en vergelijk!