Waarom zijn sommige verzekeringen verplicht?

Waarom zijn verzekeringen zoals WA verzekering, Opstalverzekering en de basiszorgverzekering verplicht? Ik weet wat het betekent maar ik weet alleen niet waarom het verplicht is, ik doe een werkstuk over verzekeringen voor economie.. maar ik kon het antwoord niet duidelijk vinden op google... Ik ben al lang aan het zoeken en googelen maar ik heb me antwoord nog steeds niet :(

Gr. Lisa

Toegevoegd na 18 minuten:
Haha. ja de opstal verzekering is alleen verplicht als je een hypotheek afsluit, maar waarom is dan dat verplicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb antwoord gegeven waarom dat dan verplicht is. Ik had mijn reactie later uitgebreidt. denk dat je dat is ontgaan :)

Het beste antwoord

Een opstalverzekering is niet verplicht. Een gewone WA verzekering ook niet, wel die voor auto's. De basiszorgverzekering wel, dat is omdat iedereen verzekerd moet zijn tegen de zorgkosten, omdat ziekenhuizen ook geen patiënten mogen weigeren op grond van het wel of niet hebben van een verzekering en het risico te groot is dat mensen zich massaal niet gaan verzekeren, wél een beroep doen op de gezondheidszorg en de kosten niet te verhalen zijn op de patiënt.

De WA voor auto's is verplicht, omdat je anders schade aan een ander voertuig of personen kunt veroorzaken die niet te verhalen zijn. Deze schades kunnen in de tonnen lopen en dat zijn te grote bedragen om te verhalen op een persoon, als die niet verzekerd is. Hierom ben je verplicht om een WA-verzekering voor je auto te hebben, waar je in rijdt. Heb je dat niet dan loop je een groot risico op een boete en kan je auto zelfs in beslag genomen worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een opstalverzekering is wettelijk niet verplicht, een hypotheekverstrekker kan wel verplicht stellen om een opstalverzekering te hebben. Dit is om het onderpand voor de geldlening te waarborgen, maar wettelijk dus niét verplicht! als je je huis met eigen middelen financiert, hoef je die niet te hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een gewone WA-verzekering" is een AVP-verzekering, geen WA-verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah okay , toen ik hem afsloot heette dat nog WA... dat is zeker te lang geleden :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij heet het nogsteeds WA verzekering?...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou het zou best kunnen hoor dat het veranderd is, maar in de volksmond nog steeds WA genoemd wordt. Ik denk dat het veranderd is om deze verwarring met de WA voor auto's te voorkomen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook met de 'gewone' WA verzekering afsluiten, heet het WA. Maar ik dacht dat deze ook verplicht was, om dezelfde reden als voor de auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, die is wettelijk niet verplicht. Er wordt niet op gecontroleerd en er volgen ook geen sancties als je hem niet hebt. Hier is wat meer info erover.
Officieel heet het idd AVP tegenwoordig, als je googled op WA persoon, dan vindt je het ook. Dus in de volksmond nog gebruikelijk om het WA te noemen, vermoed ik nog steeds http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/aansprakelijkheidsverzekeringen-particulieren/extra/wat-is-een-aansprakelijkheidsverzekering/

Andere antwoorden (3)

Omdat je anderen met kosten en narigheid opzadelt als je die verzekeringen niet hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een aansprakelijkheidsverzekering vergoed schade die door jou bij anderen is aangericht. Als je die verzekering niet zou hebben, blijft de ander met de schade zitten.

Een opstalverzekering is meestal verplicht bij een hypotheek. Bij een hypotheek is je huis het onderpand. Als je huis verloren gaat, verdwijnt het onderpand en zit de hypotheekverstrekker met de gebakken peren. Daarom dus verplicht.

Een zorgverzekering behoedt vooral jezelf en je familie voor hoge zorgkosten.
11 jaar geleden
basiszorg verzekering is verplicht om de kosten te kunnen betalen voor doktersbezoek ziekenhuis opnamen enz. Opstal verzekering is verplicht voor als je huis afbrand en de kosten van opbouw moeten kunnen worden betaald of de aflossing van je hypotheek. Wa is niet verplicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Opstal is overigens alleen verplicht als je een hypotheek hebt.

Toegevoegd na 21 minuten:
De opstal wordt verplicht door de hypotheekverstekker omdat als het huis afbrand er een verzekering is die de hypotheek aflost en de schade voor de hypotheek verstrekker dus vergoed.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een opstalverzekering is wettelijk gezien geen verplichte verzekering.
ronron1212
11 jaar geleden
Mar er staat oop alleen bij een hypotheek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu wel ja.
ronron1212
11 jaar geleden
stond er al bij mij 2 minuut bij jou na 3 minuut dus het stond er al
Voor de WA-verzekering is dat omdat je anderen enorm veel schade kan toerichten, tot in de miljoenen euro's. Die mensen zijn dan gedupeerd als jij dat niet kan ophoesten. Daarom is er in dat soort gevallen een verzekering.

Voor de basiszorgverzekering is het omdat zorg anders niet te betalen is. Er moeten altijd dokters aanwezig zijn in een ziekenhuis, ook al is er op dat moment niemand ziek. Dat zou niet te betalen zijn als alleen mensen die vaak ziek zijn daar betalen. Ook zijn sommige ingrepen enorm duur, als je dat zelf niet kan betalen en geen verzekering hebt, moet het geld toch ergens vandaan komen en moet je je enorm in de schulden steken. Zo werkt het overigens wel in Amerika.