Kan ik met de 21-jaar toelatingstest aan elke HBO-studie beginnen?

Ik zit er over te denken om volgend jaar als ik 21 ben de toelatingstest te doen op het HBO, omdat ik heel graag verder wil studeren. Alleen geldt die test voor elke studie, en hoe groot is de kans dat je wordt toegelaten? En waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Op de bijgaande site kun je lezen wat de voorwaarden zijn om toegelaten kunnen worden tot het HBO. (bron 4)

De belangrijkste regels hieruit:

Geen diploma? Wel 21?

Wil je aan het hbo studeren, maar ben je niet in het bezit van het vereiste diploma, maar wel 21 jaar of ouder? Dan kun je deelnemen aan een toelatingsonderzoek 21+. Rond je het toelatingsonderzoek positief af, dan kun je alsnog met je studie beginnen.
Dus zonder geldig diploma moet je altijd aan een toelatingsonderzoek deelnemen. Het toelatingsonderzoek ziet er bij iedere Hogeschool anders uit. Je moet in ieder geval voor 3 of 4 vakken examen doen. Zie op bijgaande websites voor voorbeelden van de vakken.

Als je wel een diploma hebt:
Toelatingseisen hbo

Als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo 4-diploma ben je in principe toelaatbaar tot een hbo-opleiding. Maar sommige opleidingen stellen daarnaast nog aanvullende eisen, bijvoorbeeld aan je vakkenpakket of aan je fysieke gesteldheid.

Aanvullende eisen

Voor sommige opleidingen geldt naast de vooropleidingseis (havo, vwo of mbo-4) ook een profiel- of vakkenpakketeis. Zo is voor de technische opleidingen veelal wiskunde een vereiste.

Als je niet het benodigde profiel of vakkenpakket hebt, dan spreek je van een of meerdere ‘deficiënties’. Als je deze wegwerkt, kun je in veel gevallen toch beginnen met de opleiding van je keuze. Je werkt je deficiëntie(s) weg door bij de hogeschool waar je wilt gaan studeren een deficiëntietoets af te leggen. Als je daarvoor slaagt, mag je alsnog aan de opleiding beginnen. Vrijwel alle hogescholen bieden ter voorbereiding op de toetsen voorbereidings- of bijspijkercursussen aan.

Bij sommige opleidingen moet je een toelatingsexamen afleggen, zoals bij kunstacademies en de opleidingen voor lichamelijke opvoeding. De hogeschool zal je testen op de aanvullende eisen en bepaalt vervolgens of je wordt toegelaten.