Is het onderwijs (bv VMBO of iets soortgelijks) in België anders dan in Nederland?

en zo ja, waarin verschilt het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Volgens mij is het onderwijs in Belgie beter.
Een neef van mij die als een van de beste van school zijn Havo diploma haalde, moest samen met vele andere aspirant studenten, toelatingsexamen doen voor de medische faculteit van Leuven.
Samen met vele mede studenten heeft hij dit toelatingsexamen niet gehaald terwijl wij van mening waren dat het voor hem slechts een formaliteit zou zijn.
Na informatie bleek dat men in Belgie veel dieper en veelzijdiger en tevens uitgebreider les geeft

Toegevoegd na 3 uur:
Lees VWO ipv Havo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs in Belgie heeft de laatste jaren minder last gehad van vernieuwingsdrang dan het onderwijs in Nederland, zodat het gemiddeld 'schoolser' is dan hier. Leerlingen worden geacht netjes in hun bankjes te zitten, respect te tonen aan de docent en zonder al te veel kritische vragen te stellen, de stof tot zich te nemen en uit het hoofd te leren. Differentiatie binnen de klassen is ook minder dan in NL, dus mocht je bijzondere behoeften hebben, dan val je al snel buiten de boot (terwijl we in NL nog proberen om een succes te maken van 'weer samen naar school')

Elk nadeel hep z'n voordeel... Voor sommige kinderen werkt dat prima, voor andere kinderen niet.

Persoonlijk heb ik ervaren dat mijn Belgische familieleden weliswaar meer tijd kwijt waren met hun studies, maar uiteindelijk niet beter of slechter terecht kwamen dan mijn Nederlandse. En dat de leerlingen bij het verlaten van de middelbare school veel slechter waren voorbereid op 'de grote boze buitenwereld' dan hun Nederlandse neefjes en nichtjes.