Mag een school mij schorsen omdat ik een bepaald boek niet wil aanschaffen?

Momenteel zit ik in het derde en laatste jaar van mijn MBO opleiding. Voor deze opleiding word zoals gewoonlijk aangeraden om een aantal boeken te kopen, wat ik dan ook elk jaar braaf doe. Echter is er voor één vak een boek waar ik al van weet (uit ervaring van voorgaande jaren) dat ik deze niet ga gebruiken. Ook heeft de docent al aangegeven dat hij het niet nodig acht om dit boek aan te schaffen omdat de betreffende docent zelf een heel aantal samenvattingen heeft uitgewerkt, welke ruimschoots voldoende zouden moeten zijn.

Deze boeken moeten ook als enige via school zelf worden aangeschaft. (Machtiging moet rechtstreeks naar school en deze betaald hier de boeken van). Omdat ik deze machtiging niet heb ondertekend werd ik vandaag, samen met een aantal andere leerlingen, door de opleidingscoördinator "geïntimideerd" om als het waren nú per direct de machtiging te onder tekenen, of in geval dat we dat niet zouden doen, wij per direct geschorst waren van de volledige opleiding.

Hierop heb ik als antwoord gegeven dat dit niet binnen haar bevoegdheid ligt omdat ik altijd netjes op tijd mijn college geld overmaak en ze op basis van een niet besteld boek ons niet kan schorsen.

Nu is mijn vraag, wat ik hier verder mee moet doen. Of wat ik hier verder tegen kan doen. Wij als leerlingen voelden ons tijdens dat gesprek redelijk geïntimeerd en vragen ons af wat hier tegen te doen is.

Kanttekening : verder betaal ik voor beide opleidingen die ik doe, alles netjes op tijd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schandalige werkwijze van school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kinderachtig van de school. Ik zou het schoolregelement opvragen.

Antwoorden (1)

Op de eerste plaats zou dit op school opgelost moeten worden.
Je geeft maar weinig informatie:

Is er een schoolreglement?
En staat dat er in van die boeken?
En wordt je als leerling niet geacht dat reglement te kennen?
De docent die heeft aangegeven dat hij het niet nodig acht om dit boek aan te schaffen, wil die dat herhalen bij de
opleidingscoördinator?
Is er een mentor die kan bemiddelen?
Weet de directeur van deze kwestie en van vindt die er van?
Is er een ouderenraad, een leerlingenraad of een ander vertegenwoordigend orgaan op school?

Kortom: Bekijk eerst alle mogelijkheden op school zelf.

Mocht je er op school niet uitkomen, neem dan eens contact op met het LAKS>
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van, voor en door scholieren. Het LAKS organiseert verschillende activiteiten, informeert en vertegenwoordigt scholieren. Dit moet je heel ruim zien. Het LAKS heeft over alles wat met voortgezet onderwijs te maken een mening. Namens alle scholieren.

http://www.laks.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1. Kleine aanvulling. Voor het MBO heb je JOB ipv LAKS
http://www.job-site.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het uitleg venster was niet toereikend groot om bovenstaande opmerkingen in te verwerken. Echter wil ik hier best antwoord op geven. Natuurlijk ben ik ook voorstander om dit natuurlijk binnen schools op te lossen. Alleen vraag ik advies hoe ik dit best kan oppakken.
Ook is er natuurlijk een schoolreglement, echter wordt hier niet in verwezen, dat wanneer ik besluit een boek niet aan te schaffen dit kan leiden tot een volledige schorsing. De betreffende docent durft zijn eigen mening niet naar voren te brengen tegenover de opleidingscoördinator. Waarom kan ik niet concreet antwoord op geven, maar ik denk dat dit te maken heeft met het ontslag van een collega aan het begin van het schooljaar, en het feit dat ze volgens de constructie van school de rechtstreekse supervisor is van de docent.
Verder ik de vakdocent tevens mijn mentor. Natuurlijk is het niet handig dat iemand die zijn eigen mening niet durft te uiten tegen deze coördinator mij helpt in bemiddeling. Verder heb ik mij nog niet tot de directeur gewent, daar het een ROC school betreft. Wel zou ik mij kunnen melden bij de adjunct directeur van deze vestiging. Een leerlingenraad bestaat wel, echter is dit mijn inziens niet de plek om met een dergelijke klacht te komen. Gezien het een redelijk specifieke klacht is gericht tegen één persoon.