Heb je wiskunde B en/of D nodig voor een laboratorium opleiding in Nijmegen?

Ik heb mijn TL diploma gehaald, en ruim voldoende punten gescoord om naar havo door te stromen. Nu heb ik de volgende vakken gekozen: Scheikunde, Natuurkunde, Biologie, Wiskunde B & D. Alleen de eerste week is voorbij en de voorkennis van wiskunde B, die je sowieso moet kennen, snap ik niet. Ik heb over die 2 blz's 3,5 uur gedaan en snap er nog niks van. Ik wil later in een laboratorium werken en vroeg ik me af of je daar wiskunde B en/of D nodig hebt. En niet gewoon wiskunde A of helemaal geen wiskunde.

Ik heb het hier over gehad met mijn wiskunde B docent en die zei dat ik het zo snel mogelijk moest navragen. want dan kan ik nog mijn vakkenpakket veranderen en toch mijn toekomst plan volgen.

De school van het laboratoriumopleiding is maandag pas open, maar ik wil nu alvast weten of iemand enig idee heeft of je ook wiskunde A voor die opleiding kan gebruiken.

Nog verdere vragen, kan je vragen in de reacties :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

hoi basjo,

In Utrecht is wiskunde B geen vereiste, ik heb zelf wiskunde A gedaan. Het is wel beter om wiskunde B te kiezen, omdat je er meer aan hebt en je hebt de 2 profielen ; NT & NG.
Het is eigenlijk wel te doen, maar je moet meer tijd in wiskunde B steken. Het is beter om wiskunde A te doen, als je wiskunde niet een van je sterkste vak is. Tot wanneer kan je nog naar wiskunde A? Volgens mij mocht je na de eerste SE ook veranderen van vakkenpakket.

Ik weet niet hoe het in Nijmegen geregeld is, moet je dan nog even navragen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan tot de herfstvakantie "switchen" van vakken. Hoe eerder hoe beter, dan heb je minder achterstand. Maar ik begrijp echt amper tot niks van de vergelijkingen van wiskunde B, en dat gaat zo het hele jaar door. En van wiskunde D steek ik ook niks van op. Ik wil echt af van wiskunde b en d, maar ik wil niet dat ik zometeen daar bij de laboratorium opleiding sta waarbij ze zeggen "ow geen wiskunde b en/of d, ja dan kom je er hier niet in"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook ipv wiskunde D, informatica als extra vak bij kunnen nemen en als je goed bent in talen ; Duits of Frans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het beste contact opnemen met de laboratorium opleiding. Ik weet zeker dat wiskunde D geen vereiste is.
Als je wiskunde B nodig hebt en je hebt wiskunde A in je vakkenpakket ,hebben ze cursusprogramma's voor wiskunde B(meestal in de zomervakantie), zoals Pelle aangeeft. Succes! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiskunde A zou voldoende moeten zijn anoniem....
Voor dit soort vragen moet je bij decaan zijn, jammer dat je wiskundedocent je daar niet meteen naar toe heeft gestuurd. Verder: een laboratoriumopleiding in Nijmegen is een beetje vaag mijns inziens. Ik ben uitgegaan van deze: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/biologie-medisch-laboratorium/vt/

Als dat niet klopt klopt mijn informatie natuurlijk ook niet maar dan moet je wat preciezer zijn.

Als het wel klopt heb je het profiel Natuur en Gezondheid OF Natuur en techniek nodig maar ze hebben ook cursusprogramma's om bijv wiskunde bij te spijkeren.

Je hebt nu gekozen voor Natuur en Techniek. Als je Natuur en Gezondheid kiest word je dus ook al aangenomen en daarvoor is wiskunde A voldoende.

Je zou dan wiskunde B kunnen laten vallen en dan heb je nog Wiskunde D als keuzevak.

Het zou dus moeten kunnen als dit jou beoogde opleiding is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu in je reactie dat je ook geen wiskunde D wil. Geen probleem, die viel dus in het extra pakket, dan moet je daar een ander vak kiezen. Welke vakken had je op het vmbo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuur/scheikunde, biologie, wiskunde, ckv, engels, nederlands, gym, maatschappijleer. Dit in de 4e Ne, Fa, En, Wi, Gs, Ak, Nsk, Bi, Ec, Kbv, Technologie, CKv Lo. In de 3e, en mijn wiskunde docent had het ook al gezegd dat hij met de decaan zou praten, maar was ik vergeten in de vraag te stopppen omdat er al veel informatie was. Ik kan wel, want dat heeft iemand uit mijn klas, een vak van de 3e die je in de 4e hebt laten vallen meenemen naar HAVO. Misschien is dat een optie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het echt niet ziet zitten met die wiskunde is dat een oplossing, je kunt natuurlijk ook aan je wiskundedocent vragen of het zin heeft om het havo 3 boek in sneltreinvaart door te nemen. Hij kan aangeven welke hoofdstukken. Succes!