Waar word bepaald dat je alleen met een havo -of vwo diploma een versneld traject kan doen op een MBO opleiding?

Na een kleine research gedaan te hebben tussen de verschillen van de MBO niveau's heb ik ook gelezen dat je alleen met een havo -of vwo diploma aan een versneld traject kan meedoen op het MBO. Alleen ik heb zelf een VMBO-Kader diploma en ik kreeg ook de keuze of ik een versneld traject wou doen en ik kan ook gewoon in mijn 3e jaar een blok traject op HBO doen en als ik deze haal kan ik het 1e jaar op HBO overslaan (volgens mijn school).

Ik doe de opleiding media ontwikkelaar MBO niveau 4 op het Noorderpoort college (Groningen, School voor de Kunsten), begin 10 sept. aan mijn 2e schooljaar en ben 17 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je research klopt dus niet. Als je van een MBO 2 naar een MBO 3 naar een MBO 4 opleiding gaat en steeds in dezelfde richting dan kun je ook vaak wel ergens een versneld traject krijgen als je hele goede cijfers haalt.

Waar het wordt bepaald? Dat gaat dus uit van school, school bepaald dat aan de hand van je cijfers, je houding en andere zaken.

Bij de overstap van mbo 4 naar hbo in dezelfde richting is bekend dat je daar vaak mee kunt versnellen maar dat ligt ook echt aan de richting. Dat kan niet overal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dat gaat dus uit van school" Zo iets dacht ik dus ook al, en mijn research ging niet over mijn vraagstelling. maar bedankt!

Andere antwoorden (1)

De speciale trajecten voor Havo-instromers op het MBO zijn meestal vanaf het begin anders. Er wordt een hoger instapniveau verondersteld en dus kan alle stof versneld worden aangeboden.
Op jouw opleiding (en vele andere MBO's) is het ook mogelijk om te versnellen, maar dan meestal in de loop van de opleiding. Dus je begint met het MBO niveau 4 en als je zelf zorgt dat je alles in één keer haalt, eventuele toetsen eerder maakt dan noodzakelijk etc, dan versnel je ook. En dat er een HBO traject mogelijk is in het derde jaar speelt daar ook op in. Je hebt dan ondertussen al heel goed kunnen laten zien dat je het HBO aan zult kunnen.
Verder kan het ook nog wel per school verschillen. Niet iedere MBO opleiding zit op dezelfde manier in elkaar. Een goede samenwerking binnen de teams, een kleiner of juist een groter aantal leerlingen, samenwerkingsafspraken met HBO's: al die dingen hebben invloed op de mogelijkheden.