Ik heb de ziekte van crohn maar school begrijpt het niet. Weet iemand wat ik nu zou moeten doen?

Ik weet nu al 4 jaar dat ik de ziekte van crohn heb en zit sinds 2 jaar op een andere school. Ik ben vaak ziek en erg snel moe, maar school lijkt dit niet te begrijpen. Ik heb het geprobeerd uit te leggen en ben zelfs met dokters verklaringen op school gekomen maar dat mocht niet baten. Ik word vaak belachelijk gemaakt als ik mij via telefoon ziek meld en op school word er vaak naar mijn hoofd geslingerd dat ik mij aanstel. Ik vind het vreselijk om op deze manier nog naar school te gaan en zou graag een oplossing willen. Begrijp mij niet verkeerd, het zijn niet de leerlingen die het probleem vormen. Maar juist de docenten en administratie. Weet iemand wat ik nu zou moeten doen? Ik voel me echt een soort van gepest door mijn leraren!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet slim dat je je leeftijd er niet hebt bijgezet en soort school. Als je echt al 21 bent ben je niet meer leerplichtig als je een startkwalificatie hebt. Dat wordt dan een heel ander verhaal dan als je WEL leerplichtig bent. De antwoorden zijn nu niet altijd van toepassing, zonde van de tijd die antwoordgevers geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk wel, als je geen leerplicht hebt kunnen de leerkrachten al een stuk minder en alle antwoorden over lpa's en schoolartsen kloppen al niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je al info uitgeprint over deze zieke en het onder de neus geschoven mij de betreffende leerkrachten? misschien kan je een spreekbeurt houden hierover, of een gastspreker van de maag darm stichting (als ik dit goed heb?) laten komen op school? irri dat ze er geen begrip voor hebben zeg, alsof het nog niet genoeg impact op je leven heeft, en je zelf ook graag anders zou willen.
het gaat met ups en downs, dus dat moet op een of andere manier toch aan hun verstand zijn te peuteren? succes

Het beste antwoord

Evadeloos... wat jouw overkomt, maakt me woedend!
Hoe is het mogelijk dat er in deze z.g. moderne tijd nota bene er nog docenten bestaan die niet willen snappen of begrijpen wat er echt met jou aan de hand is?
Wat bespreken ze eigenlijk op die vele broodnodige vergaderingen die men zo belangrijk vinden onder een borreltje en whatever, over mogelijke problemen met individuele leerlingen?
Evadoloos, wat jou overkomt is echt harteloos, gevoelloos, liefdeloos, meedogenloos en genadeloos!
Ik geloof jou nog eerder dan in een god die die jou dit laat overkomen.
Natuurlijk weten de docenten niets over de ziekte van Crohn, dat hebben ze niet gehad in hun opleiding.
Maar..., na hun opleiding mogen ze toch niet stil staan met het weten wat hun levenspad doorkruist!
Zolang je met een gewone verklaring van een dokter aankomt denken ze dat je een goede dokter hebt die je wilt dekken met een smoes. (Gebeurt ook).
Ik wist ook niet dat dit bestond en heb gelezen wat deze aandoening is en betekend.
De gloeiende!! mijn hart krimpt ineen.
Je vraagt om een oplossing in deze.
Tot noch toe heeft zich noch geen docent zich de moeite te genomen om op internet eens te zoeken wat deze ziekte betekent of inhoudt.
Met jouw pijn en vermoeidheid dat alles te maken heeft met jouw welbevinden daarvan zullen ze er echt van meer moeten gaan weten.
Print en geef zoveel als mogelijk de gegevens af over deze aandoening uit van wat je vindt op het net; maak er een rapport van en geef deze af aan alle betrokkenen die er nog niets van gesnapt hebben. Dit ter aanvulling op de verklaring van jouw dokters.
Eis daarbij dat dit hier in de lerarenkamer of vergadering besproken gaat worden. Het onbegrip over jouw z.g. aanstel zal hier spoedig mee de wereld uit geholpen zijn.

Ik las ook dat dit voornamelijk voorkomt bij Joodse afkomst in Noord-Europa en er een link was met overmatige hygiëne waarbij jouw politieagenten in het bloed niet voldoende de kans hebben gekregen zich te ontwikkelen om het immuunsysteem aan te pakken.
In jouw historie zou dit al erfelijk zijn overgedragen.
Of dit zo is, kun jij zelf beter nagaan.

Van de dokter krijg je waarschijnlijk TNF-blokkers waar ik niet verder op mag ingaan.

Voorlopig kun je deze energieverslindende aandoening te lijf gaan, met een zo gezond en regelmatig mogelijk eten, leven en drinken.
Ons Nederlands kraanwater schijnt goed te zijn; maar in Polen hebben ze het beste water van Europa.
Evadolief klinkt beter!

Toegevoegd na 14 uur:
Evadelief zoek deze bron op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankuwel voor uw antwoord. En om in te gaan op uw vraag, ik ben van Indonesische afkomst en ben geboren met een melk allergie. Maar heb al die jaren toch melk gedronken, dokters denken dat daarom mijn darmen zijn aangetast.

Andere antwoorden (6)

Vraag een darmspecialist van het ziekenhuis om eens te gaan praten met de schoolarts. De schoolarts kan vervolgens aan de docenten en medewerkers van de school uitleggen wat de ziekte van Crohn inhoudt. En zo begrip voor mensen die dat hebben weten te kweken.
Amadea
11 jaar geleden
Hallo eva.

Ik zie op je pagina dat je 21 jaar bent.
Ik ga ervan uit dat je dus op mbo/hbo/universiteit zit.
Je mag van de docenten dan verwachten dat ze weten hoe ze moeten reageren op iemand die ziek is.

Ik heb even voor je gezocht en kwam hierop uit.
http://www.onderwijsklachten.nl/index.php?pagina=klachtwatnu

Ik heb het zelf ook even gelezen en de belangrijkste tip is: Schrijf het op! wie wat heeft gezegd en wanneer.

Mijn huidige vriendin heeft ook de ziekte van crohn dus ik weet een beetje hoe het is dus.
Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog even over een andere boeg: Heb je genoeg zelfvertrouwen? Is het niet zo dat een heel deel van het 'gepest voelen' bij jezelf zit, omdat je jezelf misschien half bewust schuldig voelt omdat je minder kunt doen dan je eigenlijk wilt? Ook al weet je goed dat je doet wat je kan?

Hoor jij in de reacties aan de telefoon als je jezelf ziek meldt, misschien dingen die er niet zijn? Op de administratie van een school worden dagelijks heel veel mensen ziek gemeld, het is bijna onvoorstelbaar dat de mensen daar een persoonlijke mening hebben over elk ziekmeldgeval. En zelfs al hebben ze er een mening over: waarom zou dat jouw probleem zijn? 3 minuten later zijn ze vergeten dat jij gebeld hebt, terwijl jij er een rotgevoel van krijgt. Dat is energieverspilling, terwijl jij juist alle energie nodig hebt die je kunt krijgen.

Als jouw medeleerlingen er geen probleem van maken maar de docenten wel, kun je proberen om wat aan bewustwording te doen, door de docenten voor te laten lichten over jouw probleem, of door zelf foldertjes uit te delen. En praat er met je studentendecaan over!

Ik kan je in elk geval aanraden om jezelf aan te sluiten bij de patientenvereniging (als je dat nog niet gedaan hebt) en te zorgen dat je contact hebt met lotgenoten. Door het uitwisselen van ervaringen kom je vaak wat steviger in je eigen schoenen te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf vooral praten. Met leraren, eventueel met je ouders daarbij of een goede vriendin, of in samenspraak met de schoolarts, je mentor, een leerlingbegeleider of een extern vertrouwenspersoon. Maak bijvoorbeeld afspraken over verzuim: misschien kun je afspreken dat je op slechte dagen probeert thuis te werken. We leven in een mooie tijd wat dat betreft: apparatuur om lessen op te nemen heeft bijna iedereen onder handbereik, dus bij het missen van lessen ben je allang niet meer afhankelijk van de aantekeningen van een medeleerling. Allerlei materiaal dat je nodig hebt kan je digitaal toegezonden worden, en je kunt zelfs - als je hier fysiek toe in staat bent natuurlijk - via internet inbellen tijdens een les. De mogelijkheden zijn er dus wel.

Ik ben het wel met je eens dat eerst je leraren moet snappen wat Crohn inhoudt. Dat jij je dus niet aanstelt als je je ziek meldt, en dat je na vier jaar ziekte zelf goed kunt inschatten wanneer je het niet redt op school. Als dat niet het geval is, of als je het gevoel hebt dat je nog winst kunt boeken door bijvoorbeeld een betere energieverdeling en een betere balans tussen inspanning en rust, dan is dat trouwens een stukje waar je zelf mee aan de slag kunt. Ik weet niet of je vanwege je Crohn bij een gespecialiseerde verpleegkundige komt, maar je kunt ook via je huisarts een verwijzing naar een ergotherapeut vragen. Die zijn heel goed in het helpen met energieverdeling.

Daarnaast speelt op school misschien ook mee dat je docenten te weinig weten over jouw ziekte. Misschien is het goed om eens een bijeenkomst te organiseren waarin je dit uitlegt? Je bijvoorbeeld een stukje video laat zien (programma's als "Jong" en "je zal het maar hebben" hebben wel aandacht besteed aan Crohn) en uitlegt wat de ziekte voor jou inhoudt. Vervolgens kun je vertellen dat je het gevoel hebt dat ze jou vaak niet begrijpen, en dat je vindt dat het nodig is om goede afspraken te maken over die dagen dat je te ziek bent om naar school te komen.

Steek ook je licht eens op bij stichting handicap en studie (http://www.handicap-studie.nl/home). En voor je gaat roepen dat je geen handicap hebt: dit is voor álle studenten met een functiebeperking of chronische ziekte, en Crohn staat zelfs genoemd als mogelijke handicap op hun site: http://www.handicap-studie.nl/Ik-studeer-of-ga-studeren/Functiebeperkingen/Aandoening-Crohn Kijk er eens rond, lees de tips, en neem eens contact op. Zij hebben vast vaker met dit bijltje gehakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een andere ziekte, waardoor ik zeer veel ziek was. Ik kreeg een leerlingenambtenaar achter me aan. ALs de school je niet wil begrijpen. Ga rechtstreeks met alle papieren naar de de hogere functie (bv. directeur). Ik vind het raar dat leraren zo zijn.(ik had juist dat de leraren zeer veel begrip toonden). Probeer te zoeken waar je klachten kwijt kunt over docenten en over je school.

EN misschien is het beter voor je als je van school verandert. Dan zul je minder vreselijk gaan voelen. In deze situatie blijven met school is ook niet goed voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stuur een mail met uitleg over je situatie en de doktersverklaringen naar alle betrokken personen op school; de administratie, je leraren, je mentor, het bestuur en de directie. Voeg een link toe van info sites over Crohn die jou aanspreken.
Vraag in diezelfde mail naar het beleid van de school als het gaat om verzuim wegens chronische ziekte en vertel ze dat het onbegrip waar je nu op stuit je persoonlijk raakt. Als je antwoord hebt gekregen kan je van de school verlangen om het beleid dan ook toe te passen en desnoods kan je een klacht indienen als er niets verandert. Schrijf op wat er gebeurt en van wie je welke reacties krijgt, positief en negatief.
Hopelijk kost deze correspondentie per mail je minder energie dan wanneer je alles steeds maar aan wisselende personen moet uitleggen om vervolgens op onbegrip of ongeloof te stuiten. Je krijgt daar stress van en misplaatste schuldgevoelens en dat geeft je alleen maar weer minder energie, waardoor je nog vaker niet naar school kan.
Mijn dochter is maanden geschorst geweest, vlak voor haar MBO examen, omdat zij "steeds te laat kwam". Wij wisten toen nog niet dat zij 's morgens haar bed niet uit kon komen door de Crohn, de diagnose was nog niet gesteld. Wij zagen dat er geen onwil in het spel was, maar op school verloor ze alle begrip.
Als wij het toen hadden geweten had ik het zo aangepakt.
Jij weet waar je gebrek aan energie vandaan komt en dat je hier niets aan kan veranderen helaas. Dus zoek naar een oplossing die jou het minst energie kost met de hoogst mogelijke effectiviteit. Bedenk erbij dat jij je niet hoeft te verontschuldigen voor je ziek zijn, maar dat de school in de uitvoering van haar beleid voor een chronisch zieke ernstig tekort schiet en hier wat aan moet doen. Zodat jij weer met plezier naar school kan gaan, zo vaak als je maar kan. Succes!