Waar in limburg is er een school voor sportjournalistiek?

Ik woon in Landgraaf en wil graag na de Havo de journalistiek in. Wil graag later bij de NOS in de tak sport werken. Wil graag met de trein/auto en niet op kamers

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een sportjournalist is een journalist die zich specifiek richt op het onderwerp sport. Hij of zij kan zich bezighouden met schrijven van sportartikelen in kranten en/of tijdschriften, dan wel is verbonden aan een sportprogramma op radio of televisie.

Er zijn ook sportjournalisten die zich specialiseren in een beperkt aantal specifieke sporten.

Alhoewel er in vroeger tijden ook al over sport geschreven werd, dateert de moderne sportjournalistiek uit de 19e eeuw.

In 1853 werd in Engeland het sportblad The Field opgericht, dat waarschijnlijk het eerste in zijn soort was. De sportjournalistiek in de lage landen ontstond rond 1900.

Pioniers waren onder andere Joris van den Bergh in Nederland en Karel Van Wijnendaele in Vlaanderen.

Om sportjournalist te kunnen worden moet je eerst gewoon journalist worden, daarna kan je verschillende richtingen uit...

Je kan dit in Maastricht volgen, zie hieronder:

http://maastricht.digicity.nl/Journalistiek_Maastricht--1957411310id.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helaas geen opleiding voor sportjournalist, je zult eerst een opleiding tot journalist moeten volgen en dan links en rechts proberen je zoveel mogelijk bezig te houden met de sportkant.

Ik heb in Limburg geen HBO journalistiek gevonden, alleen:

HBO Journalistiek Ede Christelijke Hogeschool Ede
HBO Journalistiek Tilburg Fontys Hogescholen
HBO Journalistiek Utrecht Hogeschool Utrecht
HBO Journalistiek Rotterdam Inholland Select Studies
HBO Journalistiek Zwolle Chr Hogeschool Windesheim

http://www.kiesjestudie.nl/studierichtingB07-Journalistiek.html

Verder: kijk eens hier: http://www.sportprimeur.nl/algemeen/2012/08/sportjournalist-worden-hier-is-je-springplank/ Sportjournalist word je door NU al stukjes te schrijven op de website van je sport, in het plaatselijke krantje of door vrijwilligerswerk te doen via die site.