heeft u informatie over het kunnen volgen van een opleiding door een pas beginnend asielzoeker?

Een van mijn vrienden is 28 jaar, heeft pas 1 jaar verblijfsvergunning gekregen en ontvangt uitkering. deze persoon wil graag een opleiding volgen. waarbij hij/zij de gelegenheid krijgt om de Nederlandse taal te verbeteren en tegelijkertijd een beroepsopleiding volgt. voor zo ver ik eruit heb kunnen halen, is het zo wanneer men een MBO opleiding volgt dat er dan geen inburgeringsexamen hoeft gemaakt worden.
ik weet alleen niet wat voor soort opleidingen dat zijn?, hoe het met de school kosten zit? wat voor hulp kan deze vriend bij de gemeente aanvragen of bij welk andere instanties kan hij/zij aankloppen?
mochten er mensen zijn die hierover meer informatie hebben dan ik, dan hoor ik het graag!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asielvinder dus!

Antwoorden (1)

Hij zal, als hij bijstand krijgt, vast wel een coach hebben (of hoe dat ook genoemd wordt tegenwoordig) Daar moet hij mee gaan praten om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Spreekt hij al nederlands? zoniet dan daarmee beginnen, eventueel thuisstudie als er in de buurt geen les gegeven wordt (ook coach vragen) voor thuisstudie schijnt de delftse methode heel goed te zijn.