Op het HBO heb je de reguliere schoolvakanties die gelden voor de regio waar je woont.
Dus je hebt gewoon herfstvakantie,kerstvakantie,voorjaarsvakantie,meivakantie en zomervakantie en de feestdagen zoals Koninginnedag,Pinksteren,Pasen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor studenten op het mbo, hbo of de universiteit is niet vastgelegd hoeveel vakantiedagen zij hebben. De verplichte data voor de zomervakantie en de adviesdata voor de overige vakanties gelden niet voor het mbo en hoger onderwijs. Dit betekent dat deze scholen zelf de vakanties bepalen. Ze moeten hierbij wel rekening houden met de urennorm:

voltijds mbo-studenten moeten minimaal 850 lesuren per jaar krijgen
deeltijd mbo-studenten 300 uur per jaar
hbo-studenten of studenten op de universiteit moeten minimaal 1.680 uren per jaar besteden aan hun studie (contacturen en zelfstudie)
Dat ligt dus allemaal aan de HBO waar jij naar toe wil. Met een beetje googlen lees je dat sommige HBO's geen herfstvakantie hebben maar een roostervrije week voor tentamens. Sommigen hebben geen voorjaarsvakantie, andere HBO's hebben alles precies gelijk met het VO in de omgeving. Kortom: je kunt er geen pijl op trekken maar de kans is groot dat je wel ergens een weekje vrij hebt eind oktober.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jouw HBO niet moeilijk doet houden ze dus gewoon dit aan:

Herfstvakantie 2012 voor het voortgezet onderwijs (MBO, HBO en WO)
Noord Nederland
20 okt 2012 t/m 28 okt 2012
Week 43

Midden Nederland
13 okt 2012 t/m 21 okt 2012
Week 42

Zuid Nederland
13 okt 2012 t/m 21 okt 2012
Week 42
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de rijksoverheid geldt er het volgende voor vakantie voor MBO en hoger onderwijs.

Voor studenten op het mbo, hbo of de universiteit is niet vastgelegd hoeveel vakantiedagen zij hebben. De verplichte data voor de zomervakantie en de adviesdata voor de overige vakanties gelden niet voor het mbo en hoger onderwijs. Dit betekent dat deze scholen zelf de vakanties bepalen. Ze moeten hierbij wel rekening houden met de urennorm:

- voltijds mbo-studenten moeten minimaal 850 lesuren per jaar krijgen
- deeltijd mbo-studenten 300 uur per jaar
- hbo-studenten of studenten op de universiteit moeten minimaal 1.680 uren per jaar besteden aan hun studie (contacturen en zelfstudie)

En als een onderwijsinstelling dan aansluit bij de regionale vakanties, dan is het voor de regio waar de instelling onder valt en niet waar de studenten wonen. Tenzij ze natuurlijk in de regio op kamers wonen. Anders zou een instelling met studenten uit het hele land, op drie verschillende momenten vakanties hebben. Zie antwoord hiervoor.

Je moet het dus nagaan bij de HBO-instelling waar je gaat studeren. De meesten hebben een jaarrooster waar de vakanties ook in zijn opgenomen.

Veel succes met je studie!