Hoe werkt het aanvragen van een herindicatie voor een "rugzakje" op de officiële manier?

Vanuit school zeggen ze dat ik bij de instantie die mijn kind gediagnostiseerd heeft moet vragen om een copie van de diagnose, maar dan wel met een " nieuwe" datum erop.

Werkt dit echt zo? Dat lijkt me vreemd want als je bv de scores van het performaal en cognitieve niveau neemt die in ons geval best afwijkend waren ten op zichte van elkaar, maar performaal wel gemiddeld, er toch door de ontwikkeling van het kind en de leerstof die aangeboden wordt en in ons geval ook goed opgepikt wordt, deze score's inmiddels wel anders zijn geworden en dus ook het beeld van het hele kind zeg maar.
Of moet ik hier niet zo zwaar aan tillen en gewoon maar doen wat ze adviseren. Wat zijn de voor en nadelen voor ons en/ of school als je het op deze manier doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Een diagnose is meestal maar 2 jaar geldig, vandaar dat ze een herindicatie willen. Bij sommige diagnoses is dat echter onzin, omdat de diagnose blijvend is. Autisme bv, is niet met 2 jaar verdwenen.
Veel scholen weten dat niet, willen zich bij voorbaat al indekken, en vragen om een hernieuwde diagnose.

De weg:
De betreffende instantie geeft deze zonder problemen af. Het makkelijkst is dan dat je een korte brief schrijft gericht aan de arts die de diagnose gesteld heeft. Als het meezit schrijft hij een korte brief met daarin de diagnose.
Doet de arts dat niet (omdat hij onervaren is of om bureaucratische redenen) dan moet je naar bureau jeugdzorg gaan. Tref je daar een zeker persoon met voldoende psychiatrische kennis, dan zal deze persoon een brief kunnen schrijven met de diagnose erin. Wellicht helot het als je zelf zegt dat je kind een blijvende stoornis heeft, dat het algemeen bekend is dat het niet re genezen is.
Doet deze medewerker dat ook niet, dan zul je je kind opnieuw moeten laten onderzoeken.(wat veel meer geld kost, ook een argument om gewoon de hernieuwde diagnosebrief te schrijven.

Technisch gezien heeft school dus gelijk dat ze een nieuwe diagnose brief willen, omdat de rapporten maar 2 jaar geldig zijn.
Menselijk en realistisch gezien is dat bull. Maar men wil zich indekken.
Helaas ligt het er vaak aan welke medewerker je treft.

Wat je ook kunt doen;
Bluffen. De instantie bellen of schrijven en gewoon zeggen dat je graag een schriftelijke bevestiging wil met actueke datum dat je kind nog immer die diagnose heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is, wordt de school begeleid door een ambulant begeleider van het cluster waarbij je kind een rugzakje heeft. Vaak is dat iemand die is verbonden aan een school binnen dit cluster. De herindicatie wordt in overleg met diegene geregeld. Vaak is er wel opnieuw onderzoek nodig, maar minder uitgebreid dan bij de eerste indicatie. Ik begeleid leerlingen met een rugzak op een basisschool en wij hebben regelmatig overleg. Daar zit dan de ambulant begeleider bij, maar ook de groepsleerkracht, de ib-er, de rugzakbegeleider (ik), de ouder(s) en soms nog bijvoorbeeld een logopediste of fysiotherapeut. Daar worden dit soort dingen besproken. Het verschilt per cluster hoe moeilijk een herindicatie is. Maar daar heeft dus de ab-er het meeste inzicht in. Als je twijfelt, kun je die best mailen. Ie kunt dan, zonder het oordeel van de school in twijfel te trekken, aangeven dat je graag precies wilt weten wat jij moet doen voor de herindicatie.