kan je van havo naar de universiteit zonder tussenstappen?

ik zit in 2 havo en ik wil naar de vrije universiteit (amsterdam). kan dat gelijk na m'n middelbare

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Voor sommige opleidingen kun je vanaf je 21e een colloquium doctum doen, een toelastingsexamen. Als je dat haalt, kun je ook zonder de juiste vooropleiding toegelaten worden tot de universiteit. Maar "gelijk door" zal niet lukken, want ik neem aan dat je nog geen 21 bent als je klaar bent met je HAVO. Het beste kun je dus wél die tussenstappen nemen die vereist zijn, dus het VWO doen na je HAVO, of via het HBO naar de uni. Voor verwante opleidingen is soms een HBO-propedeuse (vaak in één jaar te halen) al voldoende om toegelaten te worden, maar de overheid ziet dit als een sluiproute en moedigt het niet aan. Ik weet dus niet of deze mogelijkheid er nog is tegen de tijd dat jij op het HBO zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is financieel ook erg ongunstig om eerst een jaar hbo te doen, beter is idd vwo aansluitend op de havo. Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HBO propedeuse is een stuk makkelijkere route dan VWO na HAVO, maar de kans dat je daarna succesvol bent aan de universiteit is niet groot. Bij mijn studie vallen eigenlijk bijna alle HBO-instromers weer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Bierkaai, dat is ook de reden dat deze route wordt ontmoedigd, o.a. door het financiële nadeel dat Pelle benoemt. Nu met de langstudeerboete kan dan nadeel alleen maar groter worden, omdat je het extra jaar al gebruikt hebt voor je HBO-propedeuse, en je dus met één week uitloop die boete al krijgt. VWO bereidt je blijkbaar toch beter voor op de universiteit, al doet een volledige HBO-opleiding dat over het algemeen ook. Maar dat is financieel weer ongunstig natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Volgens mij heb je (beetje afhankelijk van de branche) met het verschil in salaris tussen HBO en WO dat extra collegegeld in 5 jaar terugverdiend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar waarom zou je dat doen bierkaai? De boeken zijn al gratis op het VWO en de kans dat je een verkeerde keuze maakt is al levensgroot en dan heb je nog steeds alleen maar Havo.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan helaas niet. Je zult een VWO-diploma moeten hebben. Zonder tussenstappen gaat het vanuit de HAVO niet lukken, wel via HBO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs; VWO = Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Als je dit leest snap je meteen waarom je met een Havodiploma niet, en met een Vwo-diploma wel naar de universiteit mag.