Cognitiewetenschap zoekt naar de fundamenten van cognitie of intelligentie. Het is een vakgebied dat nauw verwant is met Psychologie, Biologie, Neurowetenschappen en Kunstmatige Intelligentie.

Anders dan bij psychologie ligt bij cognitiewetenschap de focus echt op het brein. Hoe zorgen onze neurale structuren voor ons gedrag en onze intelligentie?

Carrieremogelijkheden zijn er in het onderzoek, zowel academisch als in het bedrijfsleven. Steeds meer theorie over de grondslag van menselijk gedrag komt uit de cognitiewetenschap in plaats van uit de psychologie of biologie. Bedrijven zijn geinteresseerd in op welke wijze mensen keuzes maken en hoe aandacht kan worden getrokken. De wetenschap is geinteresseerd in hoe ons brein werkt en hoe wij in onze omgeving functioneren. Cognitiewetenschap vormt een link tussen biologie en psychologie in deze vraagstukken.

In het bedrijfsleven zitten, naast onderzoek, veel kansen in cognitive engineering en cognitive design. Dit wordt ook wel human factors design genoemd. Het gaat er hierbij om dat bij het ontwerpen van producten, apparaten of software rekening wordt gehouden met de limieten van de menselijke cognitie. Zo is bijvoorbeeld een afstandsbediening voor een TV met meer dan 100 knoppen natuurlijk geen goed idee, maar als de TV wel 100 functies heeft (wat voor een moderne TV weinig is) dan zul je met een oplossing moeten komen om deze toch te bedienen.

Cognitiewetenschap is, naar mijn mening, een breed en uitdagend raakvlak tussen verschillende wetenschappelijke disciplines. Als je geinteresseerd bent in intelligentie en verder in staat bent snel te schakelen tussen verschillende vakgebieden is cognitiewetenschap beslist een goede studie voor je.