Kun je met een mbo 3 diploma ook havo doen?

Ik vroeg me eigenlijk af of je met een mbo 3 diploma, havo kan doen. Dat je dan bijvoorbeeld in het 2e jaar van havo mag instromen ofzo? :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag even een decaan!
Niveau 4 naar hbo is sneller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou echt een vreemde stap zijn maar goed. Vroeger kon je met een MAVO diploma al instromen in HAVO 4. Je kan echter beter je MBO afmaken en dan een HBO opleiding gaan doen, dan ben je op hetzelfde niveau als een havist die aan een HBO opleiding begint, maar heb je wel al een voor je beroep/opleiding relevant diploma.

Antwoorden (2)

Dat is niet erg logisch want met je mbo4 diploma ben je al gelijkwaardig aan de HAVO want met HAVO en met mbo4 mag je naar het HBO.

Ook is de stap van de praktijk op het MBO naar de algemene theorie van het HAVO heel onlogisch.

Beter is dus om een MBO4 opleiding te doen, dan heb je een beroepsopleiding en meer kans op werk dan met alleen HAVO.

Wat wil je eigenlijk na de HAVO?

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zou het kunnen dat ze je toelaten maar dan gewoon in Havo4, net alsof je eerste VMBOT hebt gedaan maar dit is zo'n uitzonderlijke situatie, als je dit echt wil en je snapt ook waarom het onlogisch is moet je dit op school vragen omdat deze stap gewoon nergens beschreven staat (maar nogmaals: MBO4 is beter en logischer!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niksert, als je al iets van 7 jaar op het VO hebt doorgebracht en nog niet weet wat je wil had je bijv ook een jaar kunnen gaan werken. Voor jou was het niet onlogisch maar de overheid betaalt voor jouw 'niet weten wat bij me past' en daar kunnen ook wel eens grenzen aan zitten. Wat dat betreft is jouw stap nog onlogischer.
Waarom zou je havo willen doen? Heb je een speciale richting waar je heen wilt? Zelf ben ik met mijn mbo 3 diploma na een toelatingsexamen ingestroomd in het hbo dus moet je die kan op willen dan is dat ook een oplossing. Let wel dat je 21 moet zijn voor het toelatingsexamen.