is de volgende zin een voorbeeld van Pluralis majestatis: hebben ik een traktatie voor jullie meegenomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij pluralis majestatis gelden de normale grammaticaregels!

Antwoorden (3)

Nee, in pluralis majestatis gebruikt de koning(in) 'wij' om zichzelf te beschrijven.
Dus:
"Wij, koningin Beatrix, hebben een zak dropjes voor onszelf meegenomen."
En dat voorbeeld van die traktatie zal in de praktijk ook niet voorkomen, want pluralis majestatis wordt alleen gebruikt bij officiele gelegenheden. Stel je voor dat Beatrix zo tegen haar kleinkinderen zou praten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Voor Onszelf' dan ;-)
Behalve bij de koningin hoor ik het pluralis ook geregeld gebruikt worden door mensen die vroeger gehuwd waren maar nu door overlijden van de partner alleen wonen. Die spreken vaak over "wij" terwijl ze "ik" bedoelen. Ze hebben het dan ook zoveel jaren over wij gehad, dat ze dat taalgebruik niet kunnen veranderen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Dus in jouw voorbeeld kan het je oma zijn die zegt: Wij hebben een traktatie voor jullie meegenomen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie zou dat kunnen, maar ik ken (helaas) veel mensen die hun partner zijn kwijtgeraakt door overlijden en heb ze iets dergelijks nog nooit horen zeggen.
Wel als ze over gebeurtenissen in het verleden spreken, toen hun partner nog in leven was.
anneliez
11 jaar geleden
wel pluralis misschien, maar geen pluralis majestatis want dat werd echt gebruikt door hooggeplaatste personen. Herman Finkers heeft er een leuk liedje over
Amadea
11 jaar geleden
Zou daarin verschil zitten tussen mannen en vrouwen? Nu ik erover nadenk zijn het allemaal weduwes die ik in wij-vorm hoor praten!
Nee, het is een voorbeeld van een zin met een congruentiefout.
Computoon