Waarom is in het profiel Economie en Maatschappij, Geschiedenis verplicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat er geen antwoordgever in gaat (maar dat komt ook door de vraagstelling) op het feit dat het OOK verplicht is in C&M. Ik vind het minder nodig in E&M.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liedje: misschien had je de vraag anders moeten stellen.

Antwoorden (3)

Simpelweg omdat je het ervoor nodig hebt, net zoals dokter willen worden zonder dat je biologie gehad hebt.
Economie en maatschappij komt ook in de richting van politiek. En bij geschiedenis leer je niet alleen over hoe men duizenden jaren geleden leefden, maar ook leer je over de 1e en 2e wereldoorlog waar politiek de grootste rol heeft gespeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de laatste verandering van de Tweede Fase (vanaf het schooljaar 2007-2008) is door minister Van der Hoeven besloten om geschiedenis, net als hiervoor, als verplicht vak aan te houden in het profiel E&M. In 2003 wilde ze het vak nog uit het profiel halen, maar hier kwam veel kritiek op, o.a. vanuit de Raad van State. In 2007 besloot ze, zonder toelichting, het vak toch verplicht te houden.

Het is dus verplicht, omdat de minister dit besloten heeft, en er een meerderheid voor was in de Tweede Kamer (anders was ze wel weggestuurd, en werd haar beleid teruggedraaid; dat is niet gebeurt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat geschiedenis niet alleen over het verleden gaat, maar ook over het heden. Want veel huidige (wereld)problemen hangen nauw samen met gebeurtenissen uit het verleden. Denk maar eens aan het Israelisch-Palestijns conflict in het Midden-Oosten, of de oorlog tegen het internationaal terrorisme. Deze onderwerpen hebben een lange geschiedenis, maar zijn vandaag de dag nog steeds actueel.
Veel van de vaardigheden die je tijdens de lessen geschiedenis opdoet zijn nodig in een vervolgopleiding. Zoals het toetsen van betrouwbaarheid van bronnen, een onderscheid maken tussen feiten en meningen, oorzaak en gevolg onderzoeken, conclusies trekken en argumenteren. Geschiedenis is namelijk niet alleen een kwestie van jaartallen uit je hoofd leren, maar ook van inzicht en verbanden leggen. Daarom is het goed dat dit vak verplicht is in het profiel Economie en Maatschappij.
Amadea