Hoe stel ik dagelijks leerdoelen op voor stage? Zijn hier voorbeelden van te vinden?

Ik ga stage lopen,20 weken lang in de zorg.
Nu moet ik dagelijks voor aanvang een leerdoel opstellen waaraan ik die dag wil gaan werken. Aan het einde van de dag moet ik naderhand van dat leerdoel reflecteren op mijn handelen. Dit allemaal volgens een schema.
Nu moet ik dus dagelijks doen!
20 weken lang en 4 dagen in de week.
Dat zou betekenen dat ik 80 leerdoelen zou moeten hebben.....
Ik heb er wel een aantal,maar ik kom echt niet aan die 80 leerdoelen in die 20 weken.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het ook gekken werk elke dag maar weer,maar het hoort bij de opleiding (mbo verpleegkundige)

Zijn er ook enkele (algemene) leerdoelen die ik zou kunnen gebruiken?

Wie zou mij een eindje op weg kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
182.2K

Antwoorden (4)

Dit lijkt natuurlijk erg veel, maar in de praktijk valt het wel mee. Juist tijdens het werk ontdek je steeds nieuwe doelen, vooral omdat in de zorg geen dag hetzelfde is.
Verder heb je een stage begeleider die je, zeker in het begin kan helpen met het bedenken van doelen, die hebben daar ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het klinkt moeilijk maar valt wel mee. als allereerste doel kan je stellen: kennismaken met collega's en bewoners. vanaf dat punt zet je elke avond na je werk een doel op papier. komt er misschien een nieuwe bewoner? dan kan je daar een doel mee bedenken. merk je dat iemand speciale dingen nodig heeft? dan kan je dat bedenken. het allermooiste hiervan is dat je heel betrokken blijft bij wat je doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is, dat je leert reflecteren op je eigen handelen.
Dat wil zeggen, dat niet het uitmaakt wat het is, of het heel bijzonder is, of het buitengewoon nuttig is. Dat wijst zich allemaal vanzelf. Het uitgangspunt ben jijzelf, en waar je naar toe wilt.

Wat je dus moet hebben is een beginnetje. En vervolgens neem je aan het einde van elke dat een moment voor jezelf om te kijken 'waar je heen wil'. Merk je dat je een slap handje hebt gegeven, dan is een van je leerdoelen dus 'Ik wil een stevige hand geven bij het voorstellen'. De dag dat je dit leerdoel gaat uitvoeren, let je er goed op, en in je verslag beschrijf je hoe het is gegaan.

In de praktijk moet je soms een leerdoel langer volgen. Een stevige handdruk kan voor een subassertief persoon zomaar een half jaar duren.

Dus in deze leersituatie is het aan te bevelen, om vooral *kleine* doelen te stellen.

Ik geef wat suggesties. Je gesprekspartner laten uitspreken. Als hij praat, om de 8 seconden 'hm' zeggen.
Bij het geven van medicijnen, aangeven dat je even je aandacht erbij wilt houden.

Wat jij wil: een lijst van te voren, is contraproductief. Je moet juist leren in het 'nu' te staan, en je behoeftes van 'nu' te onderkennen. Dat gaat niet een maand van te voren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf een praktijkbegeleider in het speciaalonderwijs.
En er zijn wel voorbeelden van leerdoelen.
80 leerdoelen vind ik ook wel erg veel maar als je kleine doelen stelt en haalbare dan kun je al veel wegstrepen.
Er is een onderscheid in persoonlijke leerdoelen (die hebben betrekking op jouw als persoon) bijvoorbeeld: Ik wil aan het eind van de dag een client een handgeven. Dit lijkt makkelijk maar soms heb je daar een stappenplan voor nodig. Dit is een korte termijn doel maar voor een teruggetrokken persoon een lange termijn leerdoel.
Dan heb je werkgerelateerde doelen. Korte termijn bijvoorbeeld: Ik kom dagelijks op tijd naar mijn stage of Ik zet bepaalde dingen klaar. Lange termijn doelen kunnen zijn: Ik luister naar de hulpvraag van de client (professioneel) of Ik weet wat de hulpvraag van de client vandaag is...
Persoonlijk doel kan zijn: Ik kan objectief luisteren naar de client of Ik kan de opdrachten die mijn stagebegeleider mij geeft vandaag uitvoeren. Ga elke dag nadenken over deze structuur.
Dus korte termijn (haalbaar per dag of na een week) en lange termijn doelen (haalbaar na 2 weken of een maand).
En maak het onderscheid in persoonlijke of werkgerelateerde doelen. Heb je een doel gehaald streep het weg en of check of je het opnieuw nodig heb...
Door gesprekken met je stagebegeleider te voeren of de uit te voeren taken krijg je een beeld van werkgerelateerde doelen. ALs je met collega's praat kun je ervaren wat zij al kennen en kunnen en beheersen daaruit zijn weer persoonlijke en werkgerelateerde doelen te formuleren.
Denk SMART en aan haalbare doelen en wees altijd open en leerbaar. Dan wordt je een professioneel persoon. Op je opleiding moet je opzoek gaan naar je basishouding en de professionele houding. Deze 2 moeten je werk motivatie geven en dan rond je de stage af. Wie weet blijf je in de zorg of vind je werk 'met mensen'. Succes!