Komt er op een wiskunde examen vaak een vraag voor waarbij je iets algebraïsch moet uitrekenen?

Ik heb wiskunde A.
Want als er gewoon bereken staat dan mag je het grafisch uitrekenen, toch?
Grafisch kom ik er meestal wel uit, algebraïsch is een groot probleem. Ik weet al die regeltjes niet meer..

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik doe VWO

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als je een grafische rekenmachine hebt kan je toch gewoon formules en regeltjes daarin opslaan?
Veel oefenen verder, dan blijken de regels logisch en weet je hoe je ze toe moet passen (wel een beetje late vraag aangezien de examens al begonnen zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je dan gesnapt wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh mag dat niet dan? dat is nieuw voor mij.

Antwoorden (2)

Algebra is toch wel de basis van de wiskunde en hoort er dus gewoon bij.
Ik vergelijk het altijd met een weegschaal die in evenwicht is.
Aan beide kanten staat in principe een getal (bij een willekeurige waarde ingevuld bij de variabelen waar de formule geldig is).
Je kunt gelijke dingen erbij doen en er van af halen.
Je kunt ook beide helften met een constante vermenigvuldigen. Maar ook met een andere vergelijking(je kunt dus ook kwadrateren).
Pas op met worteltrekken, een wortel heeft in principe twee oplossingen.
Pas ook op met delen door een variabele, dan gaat het niet op als die variabele 0 is, want je kunt niet delen door 0.
Het doel is om de onbekende aan één kant te krijgen en de bekenden aan de andere kant.
Schrijf altijd alle formules uit en alle bekenden op. Als je een grafiek kunt tekenen; altijd doen(dan zie je het bijvoorbeeld ook als een vergelijking meerdere oplossingen heeft). Als je een antwoord kunt inschatten; altijd doen.
Het mooiste is dat je je antwoorden kunt controleren door het antwoord in te vullen in de formule.
De belangrijkste rekenregel is: veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eindexamens komen bijna nooit opgaven voor die je algebraïsch moet berekenen. Er bestaat dus wel een kans dat je een dergelijke vraag krijgt, maar dat staat er dan expliciet bij (bereken algebraïsch/ exact).