Vanaf wanneer moet ik studiefinanciering terugbetalen?

Ik ben begonnen aan een HBO-studie van 4 jaar, stel ik doe er 5 jaar over en behaal dan mijn diploma. Moet ik dan wat van mijn studiefinanciering terugbetalen en zo ja, hoeveel? En 6 jaar enz.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De basis studiefinanciering bestaat uit een prestatiebeurs die uitgebreid kan worden met een aanvullende beurs (afhankeljik van inkomsten ouders) en een uitwonende beurs (indien je op jezelf woont). Daarnaast kun je een OV studentenkaart krijgen. Hierop heb je vier jaar recht. Al deze producten vallen onder de prestatieregeling. Indien je binnen 10 jaar een diploma aan een HBO of Universiteit haalt, hoef je dit niet terug te betalen. Het is dus in eerste instantie een lening, die bij behaling van ee ndiploma wordt omgezet ni een gift. Dit gebeurt naar rato. Volg je bijv een 3 jarige opleiding, dan wordt 3 jaar omgezet in een gift en betaal je 1 jaar terug. In jouw geval zal het vier jaar zijn, je krijgt dus vier jaar 'gratis'. Vanaf het vierde jaar krijg je geen stufi meer, je kunt nog wel lenen. Deze laatsgenoemde vorm van lenen is een 'echte' lening en kan niet worden omgezet in een gift. Deze mogelijkheid heb je gedurende je gehele studie.

Wat terugbetalen betreft: Je betaald dus nooit je studiefinanciering terug zolang je maar een HBO of WO diploma haalt binnen tien jaar. Wel betaal je de aanvullende lening terug.

Dan heb je nog de langstudeerboete. Als je langer doet over je studie dan de tijd die er voor staat + 1 jaar uitloop krijg je een boete van zo'n 3000 euro per jaar bovenop het reguliere collegegeld.

www.ibgroep.nl voor alle info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pas wanneer je werk vindt, moet je je stufi terug betalen. Dit wordt tevens gespreid over een erg lange periode, dus het is niet zo dat je meteen als je loon aan de staat overdraagt.
Dus als je na het afronden van je studie geen werk hebt, wordt je niet opgezadeld met het betalen van je stufi.