Bestaat er een MBO opleiding die je opleid tot acteur?

Ik zoek een MBO opleiding die je opleid tot acteur. Bestaat er zoiets? Dus niet voor musicals en toneelstukken e.d. Of als je acteur wilt worden, moet je dan gewoon naar een uitzendbureau?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan wel opleidingen, maar die leiden je op tot werkeloze acteur. Als je echt wil leren acteren, moet je als een speer bij een toneelschool, theatersportgezelschap o.i.d. gaan. En zorgen dat je ALLES uitprobeert, dus ook musical, toneel etc.

Antwoorden (3)

Ik weet dat er een in Eindhoven zit. Volgens mij via het ROC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen musical of toneel? Wat dan? Een acteur is allereerst met toneelspelen bezig. Iemand anders spelen, een rol leren, geloofwaardig een personage neerzetten. Dat is dus toneel. Als je acteur/actrice wilt worden is het verstandig om toneel te gaan spelen, bij een amateurgezelschap. Dan leer je wat acteren is, dan kom je erachter of je talent hebt, dan ontwikkel je je talent. En wie weet, ooit, speel je een rol op televisie of in een film. Alle acteurs die je op tv of in de film ziet, spelen ook toneel, treden ook op in theaters. Of hebben dat in ieder geval gedaan.
En inderdaad: daar zijn MBO-opleidingen voor. SCW/Theater, of Artiest Drama. Ik weet niet waar je woont en of er een ROC bij jou in de buurt is waar die opleiding wordt gegeven. Maar ze bestaan wel.
Maar ga allereerst toneelspelen. Want dat vragen ze ook aan je als je je aanmeldt voor het MBO: "Heb je ervaring?" "Waar en wat heb je al gespeeld?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Connor,

In de eerste link vind je heel veel informatie over het beroep acteur. Over wat je doet als acteur, de kans op werk, welke vaardigheden je moet hebben, et cetera. De tweede link geeft informatie over een opleiding op niveau 4.

Als je geen toneelstukken wilt gaan doen, wat wil je dan met de opleiding? Je zou ook door kunnen gaan voor drama docent (HBO).

Wil je de opleiding doen om mee te spelen in reclamefilms of iets dergelijks, dan zou je volgens mij ook contact kunnen zoeken met castingbureaus.