mijn zoon heeft in 2009 de diagnose PDD NOS gekregen. hij functioneert prima op de reguliere basisschool. mag het vo hem dan zomaar weigeren?

sinds 2 schooljaren heeft hij geen extra begeleiding meer oid. zowel op school als thuis gaat het heel goed.
nu hebben we samen met hem een school uitgekozen voor vo (havo/vwo) en daar zijn ze niet zo happig om hem aan te nemen. hij heeft geen rugzak (nooit nodig gehad).
mag een school hem zomaar afwijzen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat aan een leerplichtambtenaar vragen bij de gemeente waar de school in staat. Ik kan me dit niet voorstellen, aangezien je zoon geen extra begeleiding meer heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een diagnose is er alleen maar voor, om iemand te helpen, of zijn problemen wat in te delen.
Jouw verhaal komt daar niet goed mee overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem zit bij het feit dat hij geen rugzak heeft= geen extra geld beschikbaar om hem te begeleiden.
wij vragen ook niet om extra begeleiding, alleen maar om alertheid.
een rugzak zullen we ook niet krijgen voor hem, want de basisschool is nooit "handelingsverlegen" geweest om hem te begeleiden.
lijkt dus een centenkwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is zeker 'privacy' in het geding. Een diagnose is er in principe uitsluitend voor de behandelaar en dus ook voor jezelf. Het is een soort richtlijn om je te behandelen.
Maar meer is het echt niet. Het is geen juridisch stuk, waar je rechten aan kunt ontlenen. Dus ik vraag mij af, wat voor informatie er in zijn dossier zit. Zit dit erin, laat het eruit halen. De privacywaakhond weet daar vast meer over.
En als het niet in zijn dossier zit, kan het ook niet doorstromen naar de volgende school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen de basisschool het onderwijskundig rapport heeft doorgestuurd naar het vo, zaten daar, met ons goedvinden, ook alle hulpplannen van school bij (wij dachten dat juist goed te doen, zodat ze konden zien wat de basisschool allemaal wel/niet heeft moeten doen om hem zo goed mogelijk te helpen) en het papier van de GGZ met de uiteindelijke diagnose. alle verslagen van de psych hebben we er wel bewust uit gehouden.
inmiddels hebben ze dus kunnen lezen dat onze zoon erg gegroeid is en er al 2 jaar geen extra begeleiding meer nodig is.
we hebben er nu dus al flink spijt van!!
toch blijf ik het gek vinden dat enkel het etiketje PDD NOS al kan betekenen dat een school je niet wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joh, blijkbaar is die school jullie vertrouwen niet waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij wonen nogal landelijk.
heerlijk vinden we dat, maar het nadeel is wel dat er weinig te kiezen is wat betreft scholen voor vo.
anders hadden we al eerder uitgekeken naar een andere school, want de (evt.) start is al niet bepaald goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft de basisschool aangegeven dat hij een 'zorgleerling' is of hebben jullie dat zelf gedaan? Wel raar dat ze hem niet willen, de school heeft 'zorgplicht'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben dat samen met de basisschool wel eerlijk aangegeven, ja.

Het beste antwoord

dan zouden ze daar heel gegronde redenen voor moeten hebben want ieder kind heeft recht op goed onderwijs! het zou kunnen zijn dat die school verwacht dat ie meer aandacht en begeleiding nodig zal hebben en school dat niet kan bieden leg darom goed uit wat jullie verwachten en vraag aan de oude school een onderwijskundig rapport om te laten zien.daar staat vaak ook in wat de evt problemen zijn en if ze die werwachten.heb zelf ook 2 PDD NOSSERS. een zit nog op een zmok school en de ander niet meer op school
wens jullie veel sucses in de toekomst! en laat je vooral niet gek maken ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het onderwijskundig rapport is, na een handtekening van onze kant, doorgestuurd naar het vo.
hierin zaten ook de hulpplannen van de afgelopen schooljaren (al 1,5 jaar geen hulpplan nodig gehad).
ook de huidige leerkracht is van mening dat onze zoon prima naar deze school kan.
alleen de zorgcoördinator van het vo lijkt problemen te zien.

Andere antwoorden (1)

Maak geen slapende honden wakker; als hij zijn CITO toets goed doet is er geen enkel bezwaar. Ik ken iemand met PPD NOS die 2-talig VWO heeft gevolgd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd! je bent niet verplicht dit te melden!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Nee, niet verplicht maar het kan heel goed dat er in de toekomst wel problemen komen! Basisonderwijs en Voortgezet scheelt wel enorm. De overgang alleen al is voor alle jongeren moeilijk voor iemand met ASS extra.
Overigens vindt ik het raar dat zo'n school een leerling om die reden weigert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de school voor het vo is op de hoogte van de diagnose.
het leek ons, in het belang van onze zoon, niet slim om dit te verzwijgen. inmiddels hebben we daar al wel een beetje spijt van. het lijkt er op dat ze hem geen kans willen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn cito heeft hij keurig gemaakt (havo/vwo advies), dus dat is geen probleem.
het probleem is zijn PDD NOS die EVENTUEEL voor problemen zou kúnnen zorgen.