Hulp bij HAVO brugklas / geschiedenis gevraagd ?

Ons zoontje (brugklas HAVO) heeft problemen met geschiedenis en aardrijkskunde. Hij vindt beide vakken erg boeiend, kan de in de klas behandelde lesstof navertellen, maakt zijn huiswerk tijdig, leert de materie, maar komt men onvoldoendes thuis. Wie heeft er tips ? Zijn er internet websites waar wij informatie kunnen veroveren ? Iedereen bedankt voor jullie medewerking !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als hij de vakken zelf boeiend vind (het belangrijkste zowat, en moeilijk te leren), zijn huiswerk netjes maakt en leert en TOCH onvoldoendes haalt, zou je eerst moeten weten WAAR die voldoendes dan vandaan komen. Daar moet een reden voor zijn.

Vaak is voor dergelijke vakken taalbeheersing heel erg belangrijk. Goed Nederlands kunnen dus. Dat heeft soms meer nut dan bijles in geschiedenis is aardrijkskunde zelf.
Ook zou het kunnen dat hij moeite heeft met het leggen van de noodzakelijke verbanden (zowel geschiedenis als aardrijkskunde zijn vakken met weinig losstaande elementen, maar altijd in een grotere context). Dat is natuurlijk moeilijker aan te leren, en wordt vooral bepaald door zijn niveau. Als dat eigenlijk net niet helemaal HAVO is, zal het een zware dobber voor hem zijn, en de komende jaren nog veel moeilijker worden.

Het beste kun je eens met die specifieke lerar(en) praten waar de knelpunten zitten, op welke punten jullie hem wel of niet kunnen helpen en eventueel vragen om extra specifieke lesstof. Zelf knutselen schiet vaak weinig op, en informatie op Internet zetten levert vaak alleen maar MEER informatie op, die het leren niet per definitie makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk worden er in de proefwerken van uw zoontje veel bronnen gebruikt. Dit heeft vrijwel niets te maken met de leerstof. Dus hoe hard uw zoontje ook leert, het zal (bijna) geen verschil maken in zijn cijfer.

Zorg dat hij goed oplet bij de uitleg van de docent. Hij/zij verteld vaak cruciale dingen.

Hopelijk heeft dit geholpen. Succes en hopelijk haalt hij hogere cijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De online leeromgeving van www.twenteacademy.nl heeft mij veel geholpen bij het begrijpen van al de stof die van school mee krijgt. Voor elk vak heel veel uitleg, opgaven en oefenexamens. En dat gewoon allemaal gratis! Geweldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik bij mij bij deze vakken merk is dat ik moet blijven herhalen, ik weet niet wat voor fouten je zoon maakt, dus daar kan ik niet op ingaan, wel is het verstandig hier even met de betreffende docent over te praten, want die kan pas goede tips geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde zaak, ik zou de geschiedenisleraar om raad vragen en niet zelf aanmodderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde zaak, vreemde geschiedenisleraar.