Wie weet goede argumenten voor een Nederlands betoog?

Ik moet voor Nederlands een betoog schrijven, ik heb al een stelling, en heb een paar sterke argumenten en sterke tegenargumenten, alleen ik word een beetje inspiratieloos.

De stelling is:

‘Als een leerling voortdurend gepest wordt, is niet alleen de dader schuldig maar de hele klas.’

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Wij zijn hier niet om huiswerk te maken... Zoek op internet.... Dan kan je meer informatie vinden.

De klas hoort op te komen, voor elke andere leerling...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik mijn broeders hoeder? uit Genesis 4:9, En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Habel, uw broeder? En hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder? Kaïn heeft Abel zojuist gedood en zegt dat hij wel wat beters te doen heeft dan op zijn broer passen.
Betekenis: geen verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele factoren van pesten op school:
@ Oorzaak: Leraar te autoritair.
- Gevolg: Gedemotiveerde zondebokken in de klas reageren zich af op een zwakkere klasgenoot.
@ Oorzaak: Groepsvorming.
- Gevolg: Klassescheiding onderling waardoor een of meer zondebokken worden gekozen.
@ Oorzaak: Te beschermde opvoeding.
- Gevolg: Een weerloos kind is makkelijker te pesten door daders die door gebrek aan aandacht van de ouders, niet door hun worden gecorrigeerd op agressief gedrag.
@ Oorzaak: Omgevingskenmerk.
- Gevolg: Normen en waarden van de leefomgeving wijkt af van die op school. Dit kind valt op door het "anders zijn".
@ Oorzaak: Gezinssituatie.
- Gevolg: Wanneer aan het kind thuis al het slachtofferrol is toegewezen (b.v. mishandeling, misbruik, verwaarlozing etc.) kan dit ook voor een bepaalde slachtofferhouding in de klas zorgen met als resultaat pesten.
@ Het anders zijn in het algemeen:
- Gevolg: Elke afwijking van het normale patroon binnen een klas, of het nu gaat om huidskleur, kleding, gedrag, niet proper zijn etc.; geeft een grotere kans om gepest te worden door de klasgenoten.
@ Oorzaak: Weerloos zijn in het algemeen.
- Gevolg: Zolang slachtoffers van pesten niet goed voor zichzelf kunnen opkomen, blijft het pesten doorgaan. De goede aard; het echt geen ruzie willen, angst dat ze het toch het onderspit zullen delven, niet de juiste woorden kunnen vinden; maakt iemand tot slachtoffer. In de praktijk blijkt: wanneer de grenzen zijn bereikt, en de geplaagde met voorgenomen dapperheid de pester op een totaal onverwacht moment een bloedneus bezorgd; onmiddellijk een einde is gekomen aan de pesterijen. Deze bewezen moed laat hem in achting stijgen bij zijn klasgenoten; zelfs met de afgedropen pester kan er later nog een soort vriendschap ontstaan. Dit werkt het ook zo in de gevangenis en zelfs in de natuur.