Ben ik niet verplicht meer dan de urennorm op school te verblijven?

Ben ik verplicht meer uren op school te zijn dan de urennorm (huidig/toekomstig) mij voorschrijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerst vraag is ontkennend(dat is nooit handig) de tweede sowieso verkeerd gesteld en daarnaast ook nog eens positief. Kan de school mij verplichten meer dan urennorm op school te houden? zou een betere vraagstelling zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Die niet bleef staan na een rephrasement. Helaas... Afijn. De vraag is duidelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf je ook langer op school als je te weinig uren hebt?

Het beste antwoord

Eens kijken wat de onderwijsinspectie daarover meldt:

- De urennormen geven de *ondergrens* aan van de minimaal te realiseren onderwijsuren in de verscheidene leerjaren. De naleving ervan geldt als een bekostigingsvoorwaarde.
Voor het schooljaar 2011/2012 bedraagt de urennorm voor het voortgezet onderwijs: 1.000 klokuren per leerjaar en 700 klokuren in de examenjaren vmbo, havo en vwo.
- Binnen de wettelijke norm kunnen scholen voor maximaal veertig klokuren per schooljaar een kwalitatief hoogwaardig aanbod van maatwerkactiviteiten mee tellen als onderwijstijd. Deze maatwerkactiviteiten dienen toegankelijk te zijn voor alle leerlingen, ook al hóeven ze niet door alle leerlingen te worden gevolgd.
- Voor scholen die andere onderwijsactiviteiten aanbieden, die niet voorkomen in het huidige beoordelingskader van de inspectie, geldt als voorwaarde dat ouders, leerlingen en leraren hebben ingestemd met die activiteiten. Als aan die voorwaarde is voldaan, tellen deze uren mee als onderwijstijd. Scholen dienen daarbij aan te geven welke onderwijsactiviteiten het betreft. Tevens dienen zij aan te geven hoe ouders, leerlingen en leraren betrokken zijn geweest bij de invulling van onderwijstijd en hoe met de reacties is omgegaan.

Dus: je bent niet verplicht om de eventuele extra veertig klokuren maatwerkactiviteiten per schooljaar bij te wonen. Maar als er extra onderwijsactiviteiten worden aangeboden waarmee ouders, leerlingen en leraren hebben ingestemd, dan behoor jij daar wel bij te zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoort een les hierbij? Dus zou ik in principe die week vakantie die men wil afschaffen alsnog nemen omdat ik dan toch aan mijn uren kom (ruim zelfs)? Of moet ik dit laten weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Nee maar de school kan wel straffen opzetten als je hun belijd niet volgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ze mogen me louter straffen als het in hun beleid staat dat ik X uur op school moet verkeren ofzo? Hoe moet dit dan geregeld zijn in hun beleid?
Als jij je misdraagt mag school je langer op school houden helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat?