Is er een HBO opleiding gericht op muziekgeschiedenis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet niet, maar bij de meeste muziekopleidingen krijg je wel de geschiedenis te weten over jouw 'specialisatie'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn de echte musicologie-opleidingen op WO-niveau; anders zit je eerder richting een opleiding op het conservatorium, dus kennis en praktijk.

Het beste antwoord

Die opleiding is er niet, en de reden zou kunnen zijn, dat muziekgeschiedenis geen doel op zich is, maar een manier om beter inzicht te krijgen in de muzikale praktijk. Dat geldt b.v. ook voor algemene muziekleer of analyse.
Dit zijn allemaal niet voor niets verplichte bijvakken voor conservatoriumstudenten.

Als er zo'n opleiding zou zijn, dan kun je met zo'n diploma ook niet zo veel. De enige realistische mogelijkheid zou m.i. zijn, dat je dan aan een conservatorium docent bijvak muziekgeschiedenis wordt, maar daar zal niet zo snel werk te vinden zijn.

Wat wel goed aan zou kunnen sluiten bij jouw wensen is de opleiding "music in education" (het vroegere schoolmuziek), een 1e graads onderwijsakte, om b.v. docent muziek te worden in het voortgezet onderwijs. Dat is een brede opleiding, waar ook heel veel aandacht wordt besteed aan muziekgeschiedenis.
Hier kun je er wat meer over lezen:
http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Muziek/MusicInEducation.htm

Wat ook nog interessant voor je kan zijn, is de nieuwe opleiding aan het Amsterdams Conservatorium, "Theorie der Muziek". Ook daar zal heel veel muziekgeschiedenis aan te pas komen.
http://www.ahk.nl/conservatorium/opleidingen/master/klassiek/theorie-der-muziek/

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min of meer het antwoord dat ik had verwacht... de geschiedenis van muziek vanaf de jaren '60 is een van mijn grootste interesses, dus vandaar dit eigenlijk. Bedankt!