ikzelf ben ook niet goed in talen en ik gebruik wrts.nl, dit is een online overhoorprogramma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woordjes leren is iets anders dan een taal leren.
Klinkt gek maar films kijken in die taal bv Frans en Duitstalig ondertitels uit. En je gaat/ moet denken in de taal. Erg handig en snel leren. Taal kun je bijna bij elke film anders zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heey, dankje voor de tip, eigenlijk best een slim idee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ kan vaak ook met tv.
o.a. BBC heeft (via teletekst) ondertiteling, net als ned 1, 2 en 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook ipv ondertitels uit, juist de ondertitels van de andere taal aanzetten, dus bijv.: een film in het Frans kijken met Franse ondertitels. Als ze dan een beetje snel praten kan je toch nog redelijk volgen wat er gezegd wordt.
Als je bijvoorbeeld woordjes of zinnen moet leren, is het het best om dat op zoveel mogelijk manieren te doen, met dezelfde woordjes, zodat je ze op verschillende manieren hebt geoefend. voorbeelden van manieren:
-eerst de lijst gewoon doornemen (van onder naar boven, en ook andersom)
-op internet, zoals woordjesleren.nl of wrts.nl
-de woordjes opschrijven (vooral de franse/duitse, nederlandse spelling ken je nl meestal wel)
-je laten overhoren
-ze hardop voorlezen, eventueel opnemen en opnieuw afspelen, terwijl je meeleest.
nog wat tips:
-leer niet in een keer alles achter elkaar, doe het in delen, en herhaal het gedurende een periode elke keer weer
-leer woordjes beide kanten op, bijvoorbeeld: Nederlands-Duits & Duits-Nederlands.
-Als je een taal beter wilt gaan beheersen, bijvoorbeeld engels: ENGELSE BOEKEN LEZEN & ENGELSE FILMS/SERIES KIJKEN!
dit is een leuke en vrij makkelijke manier! het beste is dan ook nog met ondertiteling!
Heel veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
*ik lees net hierboven: zonder ondertiteling, ik heb zelf het idee dat met voor mij beter werkt, maar denk dat dat dus voor iedereen anders is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat het het beste werkt met engelse/duitse/franse ondertiteling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leer altijd zo: Eerst lees ik alles goed door, dan leer ik in blokjes van 5. Eerst de eerste 5, dan 5 erbij tot je die kent, dan weer er 5 bij etc. Op het eind leg ik een blad op de vreemde taal en toets ik mezelf. Ook gebruik ik vaak wrts.nl Ook is het belangrijk veel te schrijven en hardop te zeggen. (dat zeggen mijn leraren iig vaak, maar bij mij werkt dat niet zo goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^^ oeps, dat hoorde geen reactie te zijn:s
Gebruik de taal zo veel mogelijk, er zijn al veel goed tips gegeven.
Praat eens samen met een vriend/vriendin/ouders een dagje Duits of Engels.( kan heel lachwekkend zijn )
Luister naar muziek en probeer de tekst te vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k leer altijd zo:

Eerst lees ik alles goed door, dan leer ik in blokjes van 5. Eerst de eerste 5, dan 5 erbij tot je die kent, dan weer er 5 bij etc. Op het eind leg ik een blad op de vreemde taal en toets ik mezelf. Ook gebruik ik vaak wrts.nl

Ook is het belangrijk veel te schrijven en hardop te zeggen. (dat zeggen mijn leraren iig vaak, maar bij mij werkt dat niet zo goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen vindt iets anders prettig om te leren. Gebruik inderdaad wrts.nl (zoals de andere mensen ookal zeiden) als dat niet werkt voor je kan je het beste woordje voor woordje doen. Of rijtje voor rijtje. Doe bijvoorbeeld eerst twee woorden. Lees de woorden eerst even door. Leg dan een blaadje op de vertaling van het eerste woord. Kijk op je het weet en spel in je hoofd of hardop het woord. Als je ze alle twee weet ga je door naar de volgende twee woorden. Als je die twee woorden weer weet herhaal je ze weer allemaal. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf de woordjes over. Als dat niet werkt moet je een klein stukje leren en dat dan laten overhoren door je ouders ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een taal leren gaat het gemakkelijkst op de baby-manier: goed luisteren en proberen de klanken goed te horen en zo goed mogelijk nabrabbelen.
Probeer niet te begrijpen. Want dat komt vanzelf.
Tien minuten per dag, een half jaar lang doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Films in die taal kijken, boeken lezen en proberen te schrijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel talen die op scholen gegeven worden zijn te vergelijken met elkaar. Er zijn redelijk wat engelse herleidingen terug te vinden naar het frans en van frans naar spaans. Kijk films zonder ondertiteling kijk nederlandse films met buitenlandse ondertiteling.
Werkwoordvormen is puur stamp werk, helaas
12 jaar geleden
Zelf ben ik ook slecht in talen.
Je kan het beste wrts.nl of teach.nl gebruiken.
Ze zijn allebei gratis.
Op wrts.nl moet je je wel registreren. Je kan daar ook je eigen lijsten opslaan.
Op teach.nl kan je ook bij de lijsten van andere en hoef je niet alles zelf in te typen. Je kan ook zelf lijsten invoeren maar daarvoor moet je je ook registreren.
Je kan ze ook allebei gebruiken. Bv een lijst van iemand anders op teach.nl op te zoeken en die naar wrts.nl te downloaden dat is erg handig en makkelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is het handig om eerst de woordjes door te lezen, hardop te zeggen en ze een keer over te schrijven.
Succes