Na mijn vmbo diploma bbl opleiding kiezen hoe werk dat precies?

hallo

ik ben bijna klaar met school dan heb ik eindelijk mijn vmbo diploma basisberoeps diploma ik wil graag taxichauffeur worden maar ik hoor dat je niet mag stoppen met school tot je 18de dus ik wil op een bbl opleiding als automonteur of autotechniek op niveau 1 want over 1 jaar wil ik taxi rijden en ik ben echt zat 5 dagen per week naar school gaan want ik heb echt moeilijk thuis en wil zo snel mogelijk werken welke opleiding kan ik het beste doen want ik moet nog 1 jaar te gaan mijn keuze was beter bbl opleiding dan verdien ik ook wat geld wat denken jullie is dit een beste oplossing ?

mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou dan ook de opleiding voor automonteur afmaken! dat vergroot je kansen op de arbeidsmarkt!!

Antwoorden (4)

Als jij toch kiest voor een BBL dan hoef je normaliter maar 2 dagen per week naar school toe en verdien je toch geld. Je moet alleen even opletten want bij de meeste BBL opleidingen heb je geen recht op studiefinanciering. Ik zou er toch voor kiezen om een opleiding te kiezen waar je echt iets aan hebt en waar toekomst in is, tenzij je de rest van je leven taxi wilt blijven rijden. Dat je het momenteel moeilijk thuis hebt hangt waarschijnlijk af van je leeftijd, in die leeftijd hebben de meeste het moeilijk thuis daar zul je even doorheen moeten. Meestal gaat dat beter als je goed met je studie bezig bent en laat zien dat je wat van je leven wilt maken. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij BBL ga je één dag naar school en heb je nooit studiefinanciering omdat je dan immers een loon hebt.
Een bbl studie kan pas vanaf niveau 2.
Niveau 1 heeft alleen bol.
En het is zonde om met je vmbo diploma niveau 1 te doen omdat je met zo'n diploma zoieso met niveau 2 kan beginnen.

Als je een bbl opleiding wilt volgen moet je 'meestal' zelf een erkend leerwerkbedrijf vinden.
Wat meestal lastig is. ( Spreek uit eigen ervaring. )

Soms kan je school nog helpen maar omdat bbl een erg gewilde opleiding is zijn de meeste erkende leerwerkbedrijven al vol.

Voor meer informatie bekijk de website van oa. Het roc.

Niveau 2 duurt ook 1jaar.
En omdat je nog geen 18 bent hoef je je niet druk te maken over studiefinanciering.
( Als je een BBL opleiding volgt kom je niet in aanraking voor studiefinanciering )

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je geen 5 dagen op school wilt zitten en nog geld wilt verdienen is BBL en goede oplossing.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tip: geniet van je jeugd.
Je moet later nog genoeg werken.
Desnoods neem je een bijbaantje want vergeet niet dat school best leuk kan zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan wel degelijk BBLopleidingen op niveau 1! En niveau 2 duurt meestal 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is vreemd want handel, administratie ict en orde en veiligheid niveau 2 duren allemaal 1jaar.
als het goed is heb jij gewoon een decaan op je school want die personen zijn er gespecialiseerd in. maak daar een afspraak mee, want die weet alles beter uit te leggen en te helpen dan wie dan ook hier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je heel goed hebt nagedacht over je toekomst. Je weet bovendien goed wat je wilt. Je kunt inderdaad een BBL opleiding doen zodat je geld verdient en maar één dag naar school hoeft. Er bestaat een niveau 1 opleiding autotechniek (assistent mobiliteitsbranche) waar je in een jaar tijd je diploma kunt halen. Je moet wel een leerbedrijf vinden waar je de praktijk kunt leren. Vaak word je wel geholpen op het ROC waar je de opleiding wilt gaan doen, maar je kunt alvast een kijkje nemen op de site van VTL (het kenniscentrum voor Vervoer, Transport en Logistiek) Daar zijn erkende leerbedrijven te vinden en nog veel meer informatie.
Eind januari hebben de meeste ROC's ook open dagen, dus ga daar ook vooral naartoe. En vraag de decaan bij jou op school naar meer informatie, want hij of zij zal je graag helpen.
Heel veel succes!