Als je leraar wil worden in het speciaal onderwijs, welke HBO studie zou je daarvoor dan moeten studeren?

Gewoon een PABO-opleiding of pedagogiek? Of totaal wat anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Je begint dan gewoon met de Pabo. Je kunt tijdens je Pabo-opleiding al wel sturen richting so, door opdrachten en eventueel keuzestages daarop te richten. Na de Pabo kun je je specialiseren voor het speciaal onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het speciaal basisonderwijs ga je inderdaad naar de PABO, maar wil je naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs, wordt het een ander verhaal.

Het ligt er maar helemaal aan wélke vorm van VSO je bedoelt - het vso is bedoeld voor lichamelijk gehandicapte jongeren, slechthorende/ziende jongeren, zeer moeilijk lerenden en voor langdurig zieke leerlingen van 12 tot 20 jaar. Als je in het VSO wilt werken, dan moet je een onderwijsbevoegdheid hebben voor het reguliere voortgezet onderwijs. Daarna volg je een aanvullende opleiding met eventuele vrijstellingen door andere opleidingen en/of ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VSO mij onbekend
BSO eerst de pabo (4 jaar) doen, daarna de post-hbo opleiding leraar speciaal onderwijs. (2 jaar). Deze opleiding kan je ook in 1 jaar doen, als je er tijdens de pabo al rekening mee houd en je vanaf het begin op deze doelgroep gaat richten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk eens bij fontys oso voor meer info. Ik zie net dat ze ook voor VSO de opleiding aanbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers al zeiden: een pabo-opleiding. vanaf je derde jaar mag je ook een stage doen in het sbo.

In het vso kun je ook wel met de pabo terecht. Officieel moet je een lerarenopleiding hebben. Alleen veel scholen hebben liever iemand met een pedagogische achtergrond. Ga je bijvoorbeeld werken op een praktijkschool, dan geef jij als docent de theorievakken. Je bent dan AVO-docent (algemeen vormend onderwijs). Officieel moet je (volgens de overheid) wel een lerarenopleiding hebben om hier te werken. De praktijk wijst echter uit dat er veelal mensen werken met een pabo-achtergrond en die bijvoorbeeld een opleiding er dan nog bij gaan volgen. Puur omdat het volgens de regels moet.
Bij vacatures op ZMOK-scholen zie je dat er vaak om een 'sterk pedagogische achtergrond' of pabo opleiding wordt gevraagd.

In feite is het zo dat je met pabo een onderwijsbevoegdheid hebt alleen zul je je nog extra moeten bijscholen. Dit laatste is vrij normaal want je blijft bijscholen :-)
Bronnen: