ik lees allemaal berichten op twitter over scholieren stakingen zijn deze legaal??

ik lees dus op twitter allemaal berichten over LAKS en het staken op woensdag maar hoe zit dit nu in elkaar? mag ik gewoon weg blijven van school? moet ik iets doen om te staken. of mag het helemaal niet??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

tenzij het via je school gemeld wordt mag je NIET staken (tenminste niet zonder consequenties) toen er een jaar of wat geleden massale stakingen in het hele land waren moesten alle jongeren ook weer terugkomen en nablijven (vaak dubbel zoveel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet toestemming hebben van de directie om te staken.

"Voordat je actie onderneemt, moet je eerst toestemming vragen van de schooldirecteur. Trek de stoute schoenen aan en klop gewoon even bij hem aan om hem te overtuigen dat jullie mee mogen doen met deze actie. Beloof hem dat je alle posters en dergelijke weer weghaalt als de staking is geweest, dan zal hij je eerder toestemming geven om te posteren of flyeren."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent pas alleen legaal aan het staken als je toestemming van je schoolhoofd hebt en je naar de dam in Amsterdam gaat om mee te protesteren. Als je thuisblijft ben je simpelweg aan het spijbelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt staken, moet je inderdaad eerst naar je directeur om het aan te geven. Je hoort dan meteen of de reiskosten vergoed worden of dat je ze zelf zult moeten betalen. Vervolgens móet je naar Amsterdam, je mag dus niet thuis gaan staken ofzo.

Daarnaast moet je ook weten waarom je gaat staken, het is in A`dam geen gezelligheidsbijeenkomst, maar serieus. Het duurt van 1400 tot 1600, dus waarschijnlijk moet je `s ochtends eerst gewoon naar school.

Daarnaast: Is het legaal om te staken?

Er geldt een leerplichtwet in Nederland, dus volgens de wet mag je geen school missen. Je school mag daar uitzonderingen op maken door je toch toestemming te geven, zonder dat de leerplichtambtenaar erbij komt. Dat zijn maximaal 10 dagen.
Als je school geen toestemming geeft om les te missen en je doet dat toch, is dat ‘in strijd met de openbare orde’. Daar kunnen de gemeente en de politie iets tegen doen, maar het is wel heel erg onwaarschijnlijk dat de politie je gaat oppakken terwijl je als scholier demonstreert. Demonstreren is een Grondrecht! Je ouders hoeven je wettelijk geen toestemming te geven om te demonstreren.

Succes, als je gaat!