Heeft iemand tips voor mij als een projectleider?

Deze periode ben ik voor ons project op school projectleider. Ik heb wel heel erg moeite met het nemen van leiding. Tijdens de vergaderingen gaat het wel, maar daar buitenom lukt het niet. Heeft iemand tips hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

1 - Maak een planning voor de gehele week
1.1 - Wanneer bespreken we zaken
1.2 - Wanneer werken we gezamelijk
1.3 - Wie levert wat op
1.4 - Eventueel concequenties

2 - Wees eerlijk en direct
2.1 - Doet iemand iets fout of hou zich niet aan de regels, wijs hem hier op
2.2 - Zorg voor opbouwende kritiek. "zeg niet niet alleen dat iemand iets verkeerd doet, maar ook waarom jij dat vind en hoe je het graag anders ziet. Geef hem tevens de kans om jou van zijn kant te overtuigen en kom samen tot een goede oplossing"

3 - Luisteren en sturen
3.1 - Het is niet een 1mans project maar je doet het in teamverband, wees dus niet de allmachtige die het gaat vertellen en beslis samen

4 - Verdelen van werk
4.1 - Verdeel het werk naar expertise niveau, of juist naar hetgeen wat iemand nog moet leren
4.2 - Bespreek alle gemaakte stukken zodat iedereen op de hoogte is en alle stof tot zich neemt

5 - Feedback
5.1 - Vraag aan het einde van je leiderschap of ze nog tips voor je hebben
5.2 - Ze de feedback die je krijgt niet als een aanval op jou als persoon, maar als een kado. Een hele leerzame en bedank ze daar ook voor

Ik hoop dat je hier genoeg aanknopingspunten hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

maak een plan van aanpak, verdeel de taken en controleer ook of iedereen zijn taak uitvoert.
Geef kritiek indien nodig en als het goed gaat complimenten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je wel wat tips geven, aangezien ik zelf projectleider ben geweest (op school) en er genoeg "boven" me heb gehad.

1. Wees consequent en reëel.

2. Stel duidelijke inleverdatums vast.

3. Stel ook vast wanneer er uiterlijk om uitstel kan worden gevraagd in geval van ziekte etc.

4. Leg vast wat eventuele consequenties zijn voor het niet/ te laat inleveren van het werk

5. Zorg dat de kwaliteit kan worden gewaarborgd

6. Zit ze achter te vodden, maar overdrijf dit niet. Vraag regelmatig hoe het ervoor staat.

7. Zorg dat je zelf alles op tijd af hebt. Niets staat slechter dan een projectleider die zelf alles te laat inlevert.

8. Bespreek zoveel mogelijk als groep, indien twee mensen ergens niet uitkomen, bemiddel dan.

Verder staan er op de link nog wat handige tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de boeken 'Human Dynamics' en 'Solution focus therapy'. In het kort: richt je op oplossingen en houd rekening met de persoonlijkheidsdynamieken van individuen in je team. Maak gebruik van individuele kwaliteiten en verdoe je tijd niet met het oplossen van problemen maar met het uitbreiden van mogelijkheden, voortbordurend op reeds bestaand protocollen, ideeën, werkwijzen.

De twee meest waardevolle studieboeken die ik ooit heb gelezen en waarvan ik de theorie nog steeds in de praktijk breng.