heb je een zwemdiploma ook nodig bij bepaalde opleidingen of beroepen?

mijn zoon moet afzwemmen en ik heb zelf zwemdiploma a,b,c maar zat me af te vragen waar je dat eventueel bij nodig had behalve dat het een bewijs is dat je goed kan zwemmen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Een stewardess heeft een zwemdiploma nodig, maar ook een zweminstructeur, politie en brandweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schippers op een rondvaartboot, veerboot vrachtboot en de binnenvaart heeft een zwemdiploma nodig, evenals hun personeel, zoals de matroos.

Verder al het personeel in een zwembad (behalve ms. de cassiere).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vroeger gevaren in de binnenvaart en er heeft nooit iemand om me zwemdiplomas gevraagd ook niet op de opleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is het nu anders, of is het alleen zeer gewenst.
Maar op veer- en rondvaartboten wel. omdat dat publiek-toegankelijke boten zijn, met verantwoordelijkheid voor passagiers. http://www.vaarbewijzer.nl/index.php?id=22&PHPSESSID=02d069f691c4c80c8a7d3b5ab554ef41 http://prod.pub.kwalificatiesmbo.nl/Tonen.aspx?did=873
Persoonlijk denk ik dat een zwemdiploma nauwelijks waarde heeft (in elk geval niet als bv een rijbewijs). Als je voor je beroep moet kunnen zwemmen dan zal men daar beslist wel andere opleidingen/criteria voor hebben.
Zo zijn er speciale verplichte (zwem/overlevings) cursussen zelfs als je voor een administratief baantje aan boord van een offshoreeiland gaat.