Wat moet je doen als je écht niet uit je studiekeuze komt?

Ik loop al 2 jaar rond met een vwo diploma en het lukt me totaal niet om een studie te kiezen. Ik heb open dagen bezocht, en ook al over diverse studies op internet gelezen. Ook heb ik al een tijdje bij een coach gelopen.

Onderhand begint het echt een probleem te worden. Het is niet dat ik niks doe; ik heb nog wat extra vakken gevolgd op het vwo en ook gewerkt.

Ik pieker me suf elke dag weer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het hele probleem Bazzz; ik vind alles interessant. (behalve economie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stuur jou wel even een PM, als je dat niet erg vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook dat probleem. Daarom heb ik besloten; Ik kies 1 ding, wat ik óók leuk vind, en daar GA ik voor!
(Dit is dus uiteindelijk jurist of advocaat geworden)
Waarom ik deze keuze heb gemaakt?
Ik heb een mbo opleiding gevonden daarme die kort duurt, waar ik werkervaring opdoe in dat vak, en waar ik uiteindelijk veel geld mee kan gaan verdienen (sorry..ben geen geldwolf, maar dat is ook belangrijk) Dat heeft me ertoe gezet om me aan te melden en daarvoor te gaan, en niet meer te kijken naar andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat jij je studie gevonden hebt. Ytje.
Uiteindelijk moet je inderdaad keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerelateerde vragen
•Hoe maak je een studiekeuze?
•Wat als je nog geen idee hebt welke richting je op wilt na havo/vwo?
•Mijn zoon heeft zijn gymnasium diploma gehaald en wil gaan studeren, hij weet echter absoluut niet wat en waar. Hoe kan ik hem op weg helpen?
•Wat ga ik doen als ik klaar ben met de middelbare school..?
KennisDelen
12 jaar geleden
Ga gewoon lekker een jaartje werken Als je dit via uitzendbureaus doet, dan doe je verschillende ervaringen op, misschien loop je dan zomaar tegen een vakgebied aan dat je enorm boeit (bv. je gaat als activiteitenbegeleider aan de slag, en ontdekt dat je psychologie ontzettend interessant vindt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga filosofie studeren...
KennisDelen
12 jaar geleden
Lijkt me niet praktisch genoeg voor Lotte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Lotte, je hebt een tijd een coach gehad zei je, wat kwam daar uit? Niet zomaar een studierichting kiezen hoor, daar kan ik althans niet achter staan. Kom er eerst eens achter waar je hart naar toe verlangt...

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik jouw leeftijd had. Mijn advies zou zijn: ga een tijdje voor een uitzendbureau werken in een branche die jou aanspreekt. Het hoeft geen ideale baan te zijn, gewoon een relaxt baantje waar je je niet al te veel voor hoeft in te spannen en waarmee je flink wat kan sparen. Af en toe switchen van baan is ook raadzaam, iets wat bij uitzendbureaus sowieso vaker het geval zal zijn. Gaandeweg ontdek je misschien wat je wel goed ligt en wat je minder bevalt.

Probeer ondertussen uit te vogelen waar je werkelijke interesses liggen. Wat voor type ben je? Ben je iemand die van actie en avontuur houdt, of ben je meer het onderzoekende type? Houd je van taal of ben je meer een beta? Vind je het leuk om met mensen te werken of wil je juist heel zelfstandig zijn? Probeer dat zo'n beetje in kaart te brengen en neem daar de tijd voor; niks overhaasten!

Als je flink wat geld gespaard hebt, ga dan een tijdje op reis. Pak je rugzak, boek een ticket naar een land waar je je toe aangesproken voelt en ga daar een tijdje rondreizen en/of een taalcursus volgen of iets anders doen. Je kan bijvoorbeeld gaan druiven plukken in Frankrijk (al is het nu geen druivenpluktijd trouwens, da's meer iets voor september; misschien volgend jaar september?) of vrijwilligerswerk gaan doen voor een of andere organisatie / goed doel. Verbreed je horizon!

Bij thuiskomst heb je wat meer levenservaring opgedaan, zul je sterker in je schoenen staan en weet je beter wat je wel en niet van/in het leven wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord, Lavender. Misschien is het goed om eens het één of ander in kaart te brengen inderdaad, eens wat te gaan schrijven bijvoorbeeld. Qua uitzendwerk heb ik al het één en ander gedaan: verpleeghuis, post bezorgen, thuiszorg, kantoorwerk.
Ook ga ik over 2 weken een half jaar naar Spanje als au pair, wat horizon verbreden dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dus al op de goede weg Lotte! Hartstikke dapper dat je dat onderneemt, naar Spanje als au pair. Spannend, maar je zal er zeker veel van leren en als je weer terug bent in Nederland ben je meteen van de twijfel af of het werken met kinderen al dan niet iets voor je is! ;-) Veel succes en overhaast niks qua studiekeuze; een studie volgen is duur en voor je het weet zit je weer in de collegebanken te balen en uit je neus te eten, als het ware. Overigens: studeren is ook niet alles. Misschien is een praktijkopleiding meer jouw ding? Werk je graag met je handen? Dan zou ik voor een ambachtelijke, praktische opleiding gaan, waar je later echt wat mee kan.

Andere antwoorden (11)

Ga er eens een (half) jaartje tussenuit. Nieuwe omgeving, nieuwe impulsen. Je zou bijv naar een Volkshogeschool in Noorwegen kunnen gaan of een High School in de VS of als au-pair werken in het buitenland.

http://www.volkshogeschool.nl/noorwegen/
http://www.ef.nl/highschool/destinations/usa/exchange-year-in-usa/
http://www.travelactive.nl/au-pair/?gclid=CInN1dCfxqwCFQUk3godmSmtKw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je dat zegt Freekfluweel; ik vertrek over 2 weken als au pair naar Spanje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, dan ben je toch goed op weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarna naar een Volkshogeschool in Noorwegen, dat is echt een kweekvijver om uit te zoeken wat je wilt. Au-pair in Spanje is toch met name gericht op de Spaanse cultuur en de verzorging van kinderen (overigens niets mis daarmee, maar misschien voor JEZELF wat minder bevredigend om wat JIJ nou echt wilt!)
anneliez
12 jaar geleden
En dan nog een jaar Amerika, en een jaar Afrika om de arme kindjes te helpen, en dan ben je nog niets verder gekomen en weet je nog niet wat je wilt, en denk je dat je te oud bent om nog te gaan studeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@anneliez: ze is pas 19! Kom op...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die school in Noorwegen klinkt heel leuk, Freekfluweel, maar ik spreek geen Noors...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik lees trouwens net dat dat niet zo belangrijk is, of je Noors kunt of niet. Ik heb ook nog familie in Noorwegen wonen.
Niet te lang blijven piekeren, dat maakt het alleen maar erger.
Er is vast wel iets wat je leuk vindt. Verder moet je bedenken dat vroeger men een opleiding deed en dat werk tot het pensioen bleef doen, tegenwoordig wordt er veel makkelijker nog eens een switch gemaakt. Dus die mogelijkheid is er ook nog.
En stop met denken dat het allemaal perfect moet zijn. Er bestaat geen perfecte studie of perfecte baan, doe het met wat er is, en doe het zo goed mogelijk, dat is het wel zo'n beetje
12 jaar geleden
Dan wordt het toch eens tijd de knoop door te hakken. Kies een brede opleiding waarmee je nog alle kanten op kunt, zoals bedrijfskunde of rechten: een studie Languages and Cultures of Mesopotamia and Anatolia is, om maar een voorbeeld te noemen, een minder goed idee.

Ik heb ook behoorlijk moeite gehad met mijn studiekeuze, en dat is lastig, want het werkt makkelijker met een duidelijk doel voor ogen. Uiteindelijk had ik van het gepieker genoeg en heb ik mij op een avond verplicht een studie te kiezen. Ik heb een grote gids met alle mogelijke bacheloropleidingen gepakt en ben gaan strepen (studies waar ik doodongelukkig van zou worden). Op een gegeven moment bleven er 5 van de 250 over, en uit die 5 heb ik de breedste gekozen. Inmiddels studeer ik bedrijfskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip, Bliets. Misschien ook maar eens een goed idee voor mij. Ik ben ben benieuwd of je studie bedrijfskunde je bevalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat had ik er inderdaad nog niet bij verteld. De studie bevalt tot op zekere hoogte: ik weet in ieder geval zeker dat ik de goede richting op ben gegaan, ik wil het bedrijfsleven in. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat ik liever meer cijferwerk heb, dus ik ga volgend jaar -zonder studievertraging- overstappen naar bedrijfseconomie. Veel mensen maken echter niet direct de keuze die perfectie het dichtst nadert, dus laat je hierdoor niet afschrikken.
Gewoon iets pakken wat je erg aantrekt heb ik ook gedaan. Denk aan hobbys en interesses. Nu is het bij mij dat ik op deze opleiding er pas achter ben gekomen wat ik wil gaan doen dus dat is mijn volgende stap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel toevallig had mijn dochter precies hetzelfde probleem.
Ze ging, omdat ze er niet uitkwam, als enige van haar klas werken ... administratieve baan... na 2 jaar viel het kwartje en is ze in de avonduren ...rechten gaan studeren.
Nu heeft ze een goede baan als jurist.
Het bleek dat er veel op latere leeftijd geinteresseerd waren in zo,n studie.
Dus...misschien ga jij ook wel later een studie volgen, waar je nu op jouw leeftijd nog niet aan denkt.

Ik wens je erg veel succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie op je profiel dat je 19 bent en als expertises o.a. Wiskunde hebt staan. Ten eerste is 19 nog best wel jong, dus je bent zeker niet te laat of zo, ten tweede als ik jou was zou ik Wiskunde gaan studeren. Wiskunde verbreed gewoon jouw inzicht en is de moeder van alle wetenschappen en vanuit de Bachelor Wiskunde zou je makkelijk naar een Master financien/economie kunnen of naar Informatica of Natuurkunde en met een korte traject heel veel andere richtingen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind journalistiek echt iets voor jou. Denk er maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent op zoek naar een academische opleiding die past bij jouw persoonlijkheid. Blijf niet te lang twijfelen maar kies een brede studie waarvan je nu denkt dat je het tenminste 2 jaar interessant blijft vinden. Dat kan van alles zijn, zeker omdat jouw interesses zo breed zijn. Het wordt nooit 100% leuk en het wordt nooit 100% wat je er van verwacht, maar dat is met het hele leven zo.

Als je eenmaal bezig bent, blijkt dat er allerlei mogelijkheden zijn om ook bij andere richtingen vakken te volgen zodat je het toch breed genoeg houdt voor jezelf.

Als je het breed en toegepast wil: heb je al eens in Wageningen gekeken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorbeeldje van breed en toegepast en internationaal hieronder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet weet of aanvoelt wat je moet kiezen kan je eventueel een studiekeuze doen die bestaat uit een vaardigheid die je sowieso zal helpen in het dagelijks leven: bijvoorbeeld bakken of klusjesman of kooklessen omdat je deze vakken later ook gewoon thuis kan toepassen.
Een andere mogelijkheid en tip is: kies een richting die weinig inschrijvingsgeld vraagt en geen hoge studiekosten vraagt: de kans zit erin dat je tijdens die studie wèl op een idee komt van wat je écht wil leren.
Ga niks forceren en als je wél een keuze forceert probeer zo weinig mogelijk risico's te nemen op alle vlakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.Loopbaanregie.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T.A.V de andere vragen voor mij:

Vraag een aan je familie of vrienden wat ze bij jou vinden passen. Laat je inspireren! Heb ik ook gedaan, en heb er zeker geen spijt van gehad.

Je hebt niks te verliezen :)

Succes :)