Kun je aan de universiteit studeren zonder vooropleiding?

Ik ben 22 en ik vermoed dat mijn aanstelling bij mijn werkgever komt te vervallen. Ik wil graag een deeltijdstudie gaan volgen om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Ik zou graag geschiedenis willen gaan studeren aan een universiteit maar heb alleen mijn MBO4 diploma. Nu weet ik dat er toelatingstesten zijn voor het HBO maar is deze mogelijkheid er ook voor de universiteit.

Ook vraag ik mij af wat een goede universiteit (met de mogelijkheid voor zo'n test) is in de buurt van Dordrecht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Je kan aan de Universiteit van Amsterdam Geschiedenis studeren, zelfs online:

http://studiegids.uva.nl/web/sgs/nl/p/477_137456.html

De toekomstmogelijkheden zien er vooralsnog niet slecht uit:

http://www.indeed.nl/vacatures?q=docent+geschiedenis&gclid=COH1oLibvqwCFQcm3goduxekvw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bewezen over voldoende kennis beschikt kan je inderdaad studeren. Dit kan veel praktijk ervaring zijn bv. Ook kun je in de daarvoor vereiste vakken (navragen bij de gewenste studierichting) om een colloquium...=toelatings examen...te doen.

In de buurt van dordt zit eigenlijk alleen de erasmus universiteit , Rotterdam.

De andere kant op moet je al gauw naar Tilburg of Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook de open Universiteit proberen. Dat is thuisstudie en heeft steunpunten in Rotterdam en Breda. Ze hebben ook opleidingen op HBO niveau of korte cursussen. Per opleiding zijn er wel andere toelatingseisen. Kik anders op hun site (www.ou.nl) of er iets van je gading bij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het zo dat je na een bepaalde leeftijd zonder vooropleiding naar de universiteit kon. Ik weet niet of dat nog zo is. Aan de andere kant, met een doctoraal geschiedenis zullen de baantjes ook niet op je afkomen, of het moet in de politiek zijn als leider van de VVD of het CDA of zo.