Op hoeveel jaar studiefinanciering heb je recht op het WO?

Stel je studeert aan de universiteit - je volgt een bacheloropleiding van drie jaar en doet hier vijf jaar over, krijg je dan in het vierde en vijfde jaar stufi, of alleen gedurende de drie jaar die voor de opleiding staan?
Liefst met bron.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Studiefinanciering voor hbo of universiteit is een prestatiebeurs. Deze prestatiebeurs kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en het studentenreisproduct. DUO betaalt deze prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden direct al een gift. De lening hoef je niet altijd terug te betalen (zie Diploma halen)
Hoelang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Je kunt ook prestatiebeurs krijgen voor een Associate-degreeprogramma.

Diploma halen
Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor hbo en universiteit. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Uiteraard moet je een rentedragende lening of collegegeldkrediet wel altijd terugbetalen.

Hoeveel wordt omgezet?

Hoeveel jaren prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van je diploma. Als je een diploma haalt voor een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) dan zetten we vier jaar prestatiebeurs om in een gift. Heb je een diploma behaald voor een driejarige studie, dan zetten we drie jaar prestatiebeurs om in een gift.

Het aantal jaren prestatiebeurs dat wordt omgezet is afhankelijk van de volgende diploma's:

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar.

Ook diploma's behaald in deeltijd geven recht op het omzetten van je prestatiebeurs.
groet ,zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Als ik het dus goed begrijp krijg je dus niet vier jaar geld 'cadeau' voor een diploma waarvoor drie jaar staat? - Dit jaar extra zal je moeten terugbetalen omdat je er een jaar langer over deed?

Andere antwoorden (2)

Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenomen dat je de basisbeurs bedoelt, heb je momenteel volgens de wet 3 jaar tijdens je Bachelor recht op je basisbeurs, en 1 jaar tijdens je Master. (Reguliere masters) vanaf volgend collegejaar wordt de basisbeurs voor Masterstudenten afgeschaft, en krijg je dus alleen tijdens de eerste drie jaren van je bachelor een basisbeurs.
Daarnaast kan je natuurlijk ook lenen, zie post van degene hierboven.