Wat is er fout aan deze zin?

Bij Nederlands hebben we het over inversie en incongruentie. Op de toets stond er de zin: De reizigers worden verzocht zich bij het loket te melden. Wat is hier fout aan? In mijn ogen gewoon een kloppende zin ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze zin klopt volledig. Die "zich" bij reizigers klopt. Mensen worden verzocht zich....

Ik heb dit ook in 4 havo gehad! Het is de reizigers word(t) verzocht! dus worden word(t) word(t)! sorry beetje vaag zo! maar kom er even niet helemaal uit of er een t achter moet! (dyslexie)

Volgens mij is het " De reizigers wordt verzocht..." dus enkelvoud omdat de reizigers hier het meewerkend voorwerp zijn (?)

Congruentie betekent (in dit geval) dat onderwerp en persoonsvorm beide in het enkelvoud of het meervoud moeten staan. In deze zin lijkt dat ook het geval, maar het is niet zo. 'De reizigers' is hier namelijk niet het onderwerp, maar het meewerkend voorwerp. Dat blijkt als je de zin actief maakt: - Wij verzoeken AAN de reizigers zich bij het loket te melden. De zin moet dus zijn: - De reizigers wordt verzocht zich bij het loket te melden. Het onderwerp wordt niet genoemd. Dit is wel wat kort de bocht uitgelegd. Er is al heel wat over deze en soortgelijke zinnen gediscussieerd. Zie de bron voor meer uitleg.

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/860/

‘Worden’ moet zijn ‘wordt’. De redekundige zinsontleding is als volgt: - zich bij het loket te melden = onderwerp(zin); - wordt verzocht = gezegde (werkwoordelijk gezegde); - de reizigers = meewerkend voorwerp. Het (namelijk: zich bij het loket te melden) wordt verzocht aan de reizigers.

Als je het woordje 'aan' voor de zin zet klinkt het ineens heel logisch, en snap je 'm makkelijker.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100