Wie heeft ideëen voor een stageplaats voor een puber?

Mijn zoon van 14 moet voor school een stageplek zoeken.Hij heeft geen idee wat hij wil worden. Hij heeft een autistische stoornis,n.b. hij is geen autist! Het betekent dat hij heel veel details ziet,een ongelooflijke woordenschat heeft(doordat hij graag en veel leest en schrijft)Heel veel fantasie heeft,erg creatief is en alles over topografie weet, omdat dit nu eenmaal zijn stokpaardje is. Zijn nadelen zijn dat hij geen handwerkman is, heeft ook een hekel aan vieze handen. Kortom, hij leert en denkt het liefst en zoekt graag dingen op.(wandelende encyclopedie werd hij al genoemd). Wie oh wie heeft tips?

amc
14 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker snuffelstage wat hij moet doen? Dat is bedoeld om alvast aan het grotemensenleven te proeven dat je later moet werken voor je geld. Is inderdaad erg moeilijk. Wij hebben onze zoon toen geplaatst kunnen krijgen bij een tuincentrum waar hij de tijd van zijn leven heeft gehad. Maar dit gaat dus voor jouw zoon niet op omdat hij geen vieze handen wil krijgen ;-) Maar dit is echt een vraag waar ik over na zal blijven denken. Als ik een idee heb dan zet ik het als antwoord.
amc
14 jaar geleden
Moeilijk hè? Hij schrijft erg graag en ook nog eens leuke artikels,hij heeft n.l. een grenzeloze fantasie.Is ook erg snel op de PC.Op de basisschool zat hij al op Word en Office. Design is ook wat voor hem,hij heeft goed ruimtelijk inzicht.Maar ik heb geen idee wat voor stage daar bij kan voor zo`n puber.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een autistische stoornus maar geen autist? Is dat de hedendaagse semantiek ?

Het beste antwoord

Misschien is een grafisch bedrijf iets voor hem. Daar kan hij zijn creativiteit en fantasie gebruiken. Het voordeel van zo'n bedrijf is ook, dat je niet altijd in team verband hoeft te werken. Als het een zogenaamde 'snuffelstage' is, hoeft het bedrijf niet geaccrediteerd (goedgekeurd) te zijn. Anders is dat wel iets waar je op moet letten. Maar daar kan het stagebureau van school vast wel meer informatie over geven. Succes met het zoeken naar een geschikte (stage) plek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als ik de vraag goed begrepen heb denk ik aan en (gemeentelijk) archief,een bibliotheek of een onderwijsinstelling waar ze veel archieveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat de school paticiperen in het zoeken naar de stageplek, om de redenen die je hierboven noemt. een werkgever met enige kennis van autisivorme stoornissen zou natuurlijk super zijn, alhoewel een aardige baas zonder die kennis ook gewoon goed kan zijn.

misschien is het intressant de NVA (nederlandse vereniging autisme) te contacteren met deze vraag:

http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1254595505
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk waar je woont,maar een heel grote stadsbibliotheek lijkt mij wel interessant voor hem.
Zodoende komt hij misschien ook in aanraking met onderwerpen die voor hem minder voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet U het eens bij een boekenzaak proberen,komt hij gelijk met zijn hobby in aanraking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is geknipt voor GV.
Wat de stage betreft, zou een museum (Wereldmuseum, Tropenmuseum) o.i.d. misschien iets voor hem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Even over je reactie; er is een groot verschil tussen een autist en het hebben van een stoornis in het autistisch spectrum zoals ze dat zo mooi noemen.Net als het hebben van reuma en een reumatische aandoening,zoals spit,isschias etc.Een echte autist leeft in zijn eigen wereld en daar krijg je geen contact mee.Mijn zoon heeft vriendjes.Het enige verschil is dat zij achter hem aanlopen en hij eigenlijk het liefst alleen werkt en doet. Hij gaat alleen met ze mee om te zwemmen ofzo,want dit is nog wel leuk,vindt hij. Verder functioneert hij gelukkig nog "normaal".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heeft ook een stoornis in het autistisch spectrum (Asperger) maar heeft dus geen vrienden. Ja, hij heeft er 2. Eentje is ongeveer zoals hij, en de ander is gewoon heel sociaal. Hij heeft gewoon geen goed inzicht in hoe je met anderen om moet gaan. Welke middelen je moet hanteren om sociaal goed te kunnen functioneren. En dat is heel kenmerkend voor stoornissen binnen het autistisch spectrum, die echter toch allemaal "autist" zijn, zij het dan licht. Het woord klinkt hard, maar het is wel zo.
Andere kenmerken die jij over je zoon noemt herken ik overigens wel in mijn zoon.
Stage als moderator bij GV !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat hij een stage bij een reclamebureau wellicht wat vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk kan hij stage lopen binnen de media wereld.