Wat doe je op normale middelbarescholen in de les?

Ik zi t op een montesori school, we hebben voor het hele jaar al een lijst met taken die we af moeten hebben en wanneer.
Dus in de klas gaan we gewoon aan ons werk, als je vragen hebt kan je die gewoon stellen en dan word het aan je uitgelegd. Als je eerder een toets wil maken omdat je het hoofdstuk al af hebt kan dat ook.
Maar wat doen ze op normale scholen? Ik weet niet hoe ik het moet noemen, ik bedoel dus scholen waarbij je elke les huiswerk opkrijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Op de meeste reguliere scholen is het zo dat je per vak een andere docent en een ander klaslokaal hebt. Je gaat naar het lokaal van het vak dat op je rooster staat, met je schoolboeken (die neem je op reguliere scholen zelf mee naar de les, sommige vormen van ander onderwijs, zoals montessori en Jenaplan hebben wel eens dat de boeken al in de klas liggen). Als iedereen er is zal de leraar (na het afwerken van de presentielijst ^_^) meestal eerst het huiswerk wat gemaakt moest worden vóór deze les door nemen. Heeft iedereen het gemaakt en heeft iedereen het begrepen of zijn er nog vragen? Eventuele vragen worden behandeld, soms worden alle antwoorden klassikaal (dus met zijn alle) besproken etc.

Nadat het huiswerk is besproken gaat de leraar verder met het behandelen van de nieuwe stof. Dit gebeurt eigenlijk altijd klassikaal, dus met zijn alle. Af en toe vind er interactie plaats tussen de leraren en de leerlingen doordat leerlingen vragen stellen over de stof en de leraar deze behandeld en andersom doordat de leraar vragen over de stof stelt aan willekeurige leerlingen om te zien of ze het begrepen hebben wat hij allemaal heeft verteld.

Aan het eind van de les wordt het nieuwe huiswerk opgegeven, dat gemaakt moet worden voor de volgende les. Je hebt dus geen overzicht van het hele jaar zoals bij montessori onderwijs, maar hoort per les wat je moet doen voor de volgende les. Als er nog tijd over is mag er alvast aan het huiswerk voor de volgende les gewerkt worden. Elke les duurt 1 of 2 les uren (meestal duurt een les uur 50 minuten, maar dit verschilt per school), en na het lesuur ga je naar de volgende les voor een ander vak, in een ander lokaal.

Proefwerken en schriftelijke overhoringen (S.O.) worden wel eerder van te voren aangegeven dan 1 les van te voren. S.O's ongeveer 2 weken, proefwerken 4 weken, maar dat is gemiddeld genomen. Er bestaat geen overzicht van (wel voor de leraar natuurlijk, maar niet voor de leerlingen). Sterker nog, als de klas erg vervelend is heeft de leraar zelfs de mogelijkheid om een onverwacht S.O. te geven, dus spontaan, zonder aankondiging en dus zonder mogelijkheid om van te voren te leren. Met proefwerken mag dit niet. Cijfers voor S.O.'s tellen minder zwaar dan de cijfers die je haalt voor een proefwerk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, er moet nog bij dat na de klassikale uitleg, en voor het opgeven van het huiswerk, er vaak opdrachten moeten worden gemaakt over de net behandelde stof. Hier is ook tijd voor individuele uitleg als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij worden so's en pw's een week van te voren gegeven, bij jouw 2 en 4 weken?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bigtimerush: ik zit zelf al jaren niet meer op de middelbare, dus ik weet niet meer hoe lang het precies was alleen dat ik proefwerken echt wel flink van te voren te horen kreeg. Maar de gemiddeld aantal weken die ik noemde in mijn antwoord is wat ons werd geadviseerd op de lerarenopleiding... Een week voor S.O. oké, maar voor een proefwerk? Vind ik persoonlijk wat kortdag...

Andere antwoorden (3)

Bij ons wordt er in de les uitleg gegeven over de paragraaf die we moeten gaan maken. Dan wordt er dus uitgelegd hoe je het moet doen en vervolgens ga je dat dan maken/leren. En wat je niet af krijgt in de les is huiswerk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Montessori-onderwijs

Maria Montessori ging ervan uit dat ieder kind een 'gevoelige' periode heeft: dan leren ze bepaalde dingen het makkelijkst. Ze ontwikkelde speciaal materiaal waarbij de zintuiglijke ervaring voorop staat, zoals cijfers van schuurpapier. Ieder kind werkt zelfstandig of in een groepje, onder het motto 'Help mij het zelf te doen'.

Kinderen met verschillende leeftijden zitten bij elkaar. Iedereen is met iets anders bezig. Kinderen kiezen zelf wat ze gaan doen, maar de leerkracht begeleidt ze wel. Sociale vaardigheden, samenwerken en zelfstandigheid zijn heel belangrijk.

Jenaplan-onderwijs

Ook op Jenaplan-scholen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas. Peter Petersen, grondlegger van deze methode, wilde zo veel mogelijk verscheidenheid binnen de 'stamgroep', die drie jaar bij elkaar blijft. De nadruk ligt op inzicht, verbanden leggen en het vormen van een eigen mening. Er is een ritmische afwisseling van spelen, leren, het kringgesprek en vieren. Hier ontstond het inmiddels populaire kringgesprek en het vak 'wereld-oriëntatie'.

Dalton-onderwijs

Bij de Dalton-methode, ontwikkeld door Helen Parkhurst, staat 'de taak' centraal. Het is een afspraak tussen leerkracht en leerling over wat er moet worden gedaan. De kinderen mogen zelf bepalen wanneer en met wie ze eraan willen werken. Er zijn kerntaken die iedereen moet doen, herhalingstaken voor wie het moeilijk vindt, en verrijkingstaken voor snellere leerlingen. Zo kan het onderwijs echt op ieders talenten worden aangepast.

Vrijheid, zelfstandigheid en samenwerking zijn ook hier belangrijk. Het 'strenge' element van afspraken maken, spreekt ook meer 'traditionele' ouders aan.

Freinet-onderwijs

Célestin Freinet oordeelde dat leerlingen, leerkrachten en ouders samen de baas moeten zijn. Een leerkracht die de lakens uitdeelt, kweekt passieve kinderen, die later passieve volwassenen worden. Kinderen moeten kritisch naar de wereld kijken en hun lot in eigen hand nemen. De school als een soort 'kinder-zelforganisatie'.

Belangrijk uitgangspunt is de 'vrije tekst', waarin het kind opschrijft wat hem of haar bezighoudt. Die vormt de basis voor het onderwijs; van lezen en rekenen tot kennis van de natuur. Dat vraagt behoorlijk wat creativiteit van de leraar. De kinderen werken zoveel mogelijk zelfstandig.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemt hier vier verschillende lessoorten, die allemaal niet het 'reguliere' onderwijs vertegenwoordigen, maar speciale vormen daarvan. De vraag van wow is juist wat ze op de reguliere scholen doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd wat men op normale scholen doet. Maar er zijn tegenwoordig geen 'normale' scholen meer, ze volgen allemaal de richtlijnen van bepaalde methodes. Ook het reguliere klassikale onderwijs maakt gebruik van methodes. Er bestaat wel zoiets als "vrije scholen". Ik zal een stukje kopieeren uit wikipedia: "Methodeonderwijs is een verzamelnaam voor niet-confessionele, onafhankelijke vrije scholen, steinerscholen, freinetonderwijs en montessorionderwijs in Vlaanderen. In Nederland is de naam methodeonderwijs niet in gebruik. Daar wordt gesproken over “Traditionele Vernieuwingsscholen”." Zoals je ziet, staat freinetonderwijs en montessorionderwijs er ook tussen. Dus wat valt volgens jou onder regulier onderwijs? "De vraag van wow is juist wat ze op de reguliere scholen doen…" Er wordt duidelijk vermeld wat er in de lessen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er tegenwoordig geen 'normale' scholen meer zijn omdat ze nu met methodes werken, heeft niks met tegenwoordig te maken. Zolang als het onderwijs oud is, wordt er al gebruik gemaakt van methodes ;-) Echter wordt er op de meeste scholen geen gebruik gemaakt van vrije onderwijsmethodes. Onder reguliere scholen, valt de lesmethode die op de meeste scholen gebruikt wordt. Dat is op dit moment geen van de onderwijsvormen die jij noemt, maar stel dat er 100 scholen in Nederland zijn en 90 daarvan geven les volgens de methode van Célestin Freinet, dan zullen Freinetscholen het reguliere onderwijs gaan vormen.
Maar op dit moment is dat niet het geval.
Voor als nog zijn alle vrije scholen, in welke lesvorm dan ook (Rudolf Steiner, montessori, Freinet....), ver in de minderheid, evenals andere onderwijsvormen, die niet onder vrije scholen vallen, zoals het Daltononderwijs en het tweetalig onderwijs. Let wel, dat de vrije scholen nog altijd zwaar in de minderheid zijn geld voor Nederland. Hoe dat in Vlaanderen is weet ik niet, ik ken de onderwijsmethodes van Vlaanderen absoluut niet, dus als jij daar vandaan komt zul je het misschien niet met me eens zijn dat er niet veel vrije scholen zijn, dat weet ik niet.
Bij mij op school wordt er in de les de stof van die les uitgelegd. Meestal krijgen we eerst een tijdje uitleg over nieuwe dingen en daarna gaan we aan de slag. Of we maken dingen gezamenlijk, zodat kinderen die er moeite mee hebben er wat meer van begrijpen.
Soms wordt er de hele les alleen maar uitgelegd. Een andere keer oefenen we gezamenlijk de hele les. De laatste mogelijkheid is dat we geen nieuwe stof krijgen, maar gewoon de hele les domweg werken.
Aan het eind van de les geeft de docent huiswerk op. Meestal gaat op dat moment de bel. Soms hebben we nog even de tijd om eraan te werken.
Het verschilt per vak, maar dit is ongeveer de norm.