Wat heb je aan ontbinden in factoren e.d.?

Op school zitten we bij wiskunde nu bij ontbinden in factoren, parabolen tekenen, berekenen waar de top van de parabool ligt, enz. Maar mijn vraag is nu, wat bereik ik er voor later mee als ik dat nu leer? Zijn er echt veel beroepen of wat dan ook waar je dit later voor nodig hebt?

Want nu gaat al veel via de computer, dus het lijkt mij dat het de aankomende jaren alleen maar meer word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af 15 jaar geleden. En nu kan ik zeggen: helemaal niks!!!! Als je geen beroep neemt waarbij je gevordende wiskunde nodig hebt.
Voor de rest heb je excel en google als je het niet weet ;-)
Maar dat is met de meeste vakken zo hoor;-)
Maar de wereld draait om de diploma's , dus ff doorbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arme ziel. Ik heb het nut er ook nooit van begrepen, maar goed, ik doe ook in mn beroep he-le-maal niets met wiskunde.

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de vraag:
Welke factoren zijn van belang voor dit verschijnsel?

Dan gaat iemand formules opstellen voor dat verschijnsel, die uitwerken en krijgt dan een totaalformule. Een formule die soms helemaal geen inzicht geeft in het probleem.
Als je die formule kunt ontbinden in factoren ben je een eind verder. De formule wordt eenvoudiger.
En je weet meteen welke factoren voor het verschijnsel van belang zijn.

Ontbinden in factoren is dus een van de manieren om formules (en daarmee een beetje de wereld om ons heen) eenvoudiger te maken. Met het doel meer grip op de formule (en uiteindelijk op de werkelijkheid) te krijgen.

Dat tegenwoordig zoveel met de computer gaat, houdt het ontbinden juist actueel. Met de computer kun je snel allerlei formules combineren tot een totaalformule. En vervolgens ga je met die formule stoeien om er factoren uit te halen.
Daarmee breng je de formule op een hoger plan. De computer kan daarin wel ondersteunen, maar niet beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan handig zijn voor hoofdrekenen, verder is het meer van toepassing in cryptografie en meer van dergelijke meer mathematische toepassingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er hierbij niet zozeer om dat je weet hoe het moet, als wel dat je weet wat er achter zit. Daarbij komt: Je zal later ook zelf formules moeten kunnen herleiden, en beseffen waar bepaalde resultaten vandaan komen. Door het nu met de hand te doen, creeer je voor de toekomst gevoel voor formules en getallen.

Zeker in 'onderzoeksland' zijn er vele posities waarin je zelf formules zal moeten kunnen afleiden.