Moet ik collegegeld betalen?

Ben begin september begonnen met een hbo opleiding en ben eigenlijk daarna meteen gestopt (eerste week).
Ik heb me meteen uitgeschreven en studiefinanciering etc stop gezet.

Nou is er collegegeld van me rekening afgeschreven, op internet kon ik niet veel info vinden, maar wou vragen of ze hier recht op hebben?

ben al van plan om ze morgen te bellen maar wou eerst even weten of er info is over het betalen van collegegeld als je stopt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Graag met bron erbij ;)

Toegevoegd na 9 uur:
dus ben eigenlijk nog ingeschreven voor heel september, dat wist ik niet.
heb mijn uitschrijving bij de ib aangepast van 2-09 naar 1-10, mag ik de studiefinanciering die ik nu niet heb gehad vragen aan de ib groep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik werk op de studentenadministratie van een universiteit. de regeling is zo: als je je voor 1 september een annuleringsverzoek heb ingediend in studielink wordt je inschrijving kosteloos beëindigd en het teveel betaald collegegeld wordt aan je terugbetaald.
als je het beeindigingsverzoek pas na 1 september indient in SL wordt je uitgeschreven per de eerste van de maand, volgend op de datum waarop je het uitschrijfverzoek hebt ingevoerd in SL. voor de maand(en) die je dan was ingeschreven moet je wel collegegeld betalen, mar de rest krijg je terug.
gecompliceerder wordt het als je een BBC hebt ontvangen, voor collegegeldbetaling aan een andere instelling (HBO of WO). die moet je dan eerst teruggeven.

Toegevoegd na 2 uur:
"heb mijn uitschrijving bij de ib aangepast van 2-09 naar 1-10, mag ik de studiefinanciering die ik nu niet heb gehad vragen aan de ib groep"

ehm...WAAROM heb je de uitschrijfdatum aangepast? dat had je gewoon zo moeten laten staan. nu moet deze wijziging eerst weer verwerkt worden.
ik geloof dat je recht hebt op één maand stufi, en omdat je je voor 1 januari uitschrijft hoef je het niet terug te betalen. wel moet je je stufi en OV opzeggen/inleveren voor het einde van deze maand, anders betaal je boetes aan de DUO.
ik raad je aan om even contact met DUO op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is zo dat als je de eerste maand al stopt je niks hoeft te betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Uitschrijving vindt altijd plaats per de 1e van de volgende maand of een later gewenste maand die je in Studielink hebt aangegeven. Uitschrijven met terugwerkende kracht is niet mogelijk. Bij uitschrijving heb je recht op terugbetaling of vermindering van 1/12de deel van het collegegeld voor elke niet ingeschreven maand. "

Ik ben deze informatie tegengekomen op meerdere sites van HBO's en universiteiten, dus ik ga ervan uit dat dit een regeling is die voor elke onderwijsinstellingen (HBO/uni) geldt.