Wat is het verschil tussen een vroege of late leerling?

Ze zeggen wel eens dat mensen die in de vakantie jarig zijn een vroege of late leerling zijn, wat bedoelen ze daarmee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was een vroege leerling. Ik was 5 toen ik naar de 1e klas ging ( nu groep 3 ) en 11 toen ik naar de 1e brugklas ging. Het gemiddelde is 6 en 12 en de late leerlingen zijn dan 7 en 13. was je voor 1 oktober geboren dan mocht je het jaar dat je 6 werd naar de 1e klas ,was je na 1oktober jarig moest je een jaar wachten en werd je dus een late leerling.

Het beste antwoord

Tegenwoordig is dat allemaal een beetje anders dan vroeger.
De grensdatum lag vroeger op 1 oktober, en was nogal strikt. Was je ervoor 6 geworden, dan kon je naar de eerste klas, was je nog 5, dan moest je nog een jaar kleuteren , al was je op 2 oktober jarig. Was je voor 1 oktober jarig, dan was je een vroege leerling, erna een late
Tegenwoordig ligt de grens bij 1 januari (al heeeeeel lang!), hoewel veel scholen de 1 oktobergrens nog aanhouden.
Het is in principe de bedoeling dat kinderen die tot en met december 6 worden al aan het begin van het schooljaar naar groep 3 gaan. Er zitten dus nu veel meer dan vroeger 5-jarigen in groep 3.
In de praktijk is het zo dat de meeste scholen alle herfstleerlingen (de leerlingen die van oktober tot en met december 6 worden) extra goed screenen voor ze ze door laten gaan. De herfstleerlingen die doorgaan zijn nu dus eigenlijk de echt vroege leerlingen, of, zoals ook vaak wordt gezegd de jonge leerlingen.
Het is goed dat per kind wordt bekeken of groep 2 of groep 3 het beste is. Het probleem voor scholen, en kinderen en ouders, is dat een herfstleerling die in groep 2 blijft officieel een zittenblijver is. Er moeten dan handelingsplannen worden geschreven, om aan te tonen dat er iets aan de achterstand wordt gedaan, terwijl er meestal geen sprake is van een achterstand, maar van een kind dat nog even naar groep 3 toe moet groeien, niet elk kind is nu eenmaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan kloppen. Officieel is de "nieuwe" regeling in 1985, bij de invoering van de basisschool al in gegaan!

Andere antwoorden (3)

Het heeft alleen maar met de leeftijd te maken. Omdat ik in de zomervakantie jarig ben had ik mijn schooldiploma op jongere leeftijd dan mijn klasgenoten. Ik was een vroege leerling, want ik ging anderhalve maand na mijn zesde verjaardag naar de eerste klas (tegenwoordig groep drie). Maar kinderen die in oktober jarig zijn die zijn dan al bijna zeven, die zijn late leerling.
Amadea
12 jaar geleden
Een vroege of late leerling zit dicht tegen de grens aan tussen klassen. De grens is wat vaag en ligt rond oktober/november.

Voorbeeldje: mijn broertje is op 23 oktober geboren. Hij heeft van 23 oktober t/m het einde van het schooljaar in groep 1 gezeten. Als hij op 23 november geboren zou zijn, zou hij van 23 november t/m het einde van het schooljaar + een heel schooljaar in groep 1 gezeten hebben.

Een vroege leerling is dus wat jonger dan de meesten in zijn/haar klas, een late leerling wat ouder.

Toegevoegd na 2 minuten:
De grens lag vroeger stipt op 1 oktober, maar is tegenwoordig wat soepeler. Er wordt ook naar het kind zelf gekeken (is hij/zij gebaat bij een jaar langer kleuteren?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je pas op een bepaalde leeftijd naar school (4 of 6) mocht/moest. Als je net die leeftijd had bereikt voor of na de "peildatum", was je een vroege resp. late leerling (de laatste moest nog een jaartje wachten).