Hij probeerde te voorkomen, dat Duitsland op 2 fronten oorlog moest voeren. Hier lees je er meer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het von Schlieffen Plan was een plan van de Duitsers in de eerste wereldoorlog.
Het was bedoelt, wanneer er een oorlog uitbrak, om geen 2 fronten strijd te hebben.
Als je gaat vechten op 2 fronten, dan is dat het begin van het einde.
Daarom het plan:
Wanneer er oorlog uit breekt met Rusland en Frankrijk/België eerst Frankrijk/België snel aan te vallen,
omdat de mobilisatie van Rusland 4 tot 6 weken duurde.
De duitsers moesten dus eerst binnen ongeveer 4 weken Frankrijk/België veroverd hebben.
Dan de troepen per trein naar het oosten vervoeren, zodat als de Russen kwamen, de Duitsers al in het oosten waren.
De reden dat het fout ging:
Duitsland onderschatte het verzet in België, ze waren niet berekend op de forten (bijvoorbeeld de forten rond Luik).
Het duurde te lang, in Frankrijk was ook weer tegenstand. Zo duurde het bij elkaar langer dan de Russen nodig hadden om te mobiliseren.
Als je het nog niet snapt,
zet er even een reactie bij ;)